Tigerland

Krig:

Krig:

Handling: Filmen är helt inspelad med handkamera i 16 m.m format och har hyllats av en enig kritikerkår.
En nation står delad pga det allt mer upptrappade kriget i Vietnam. Tusentals unga amerikaner ligger döda på utländsk mark. Och vid Fort Polk, Louisiana, även kallat “Tigerland”, förbereder sig ännu fler för att gå samma öde till mötes.
När rebellen Roland Bozz ansluter till kompaniet vägrar han att acceptera sitt öde. Han lyckas lura de överordnade att ge några av hans kamrater frisedel, men frågan är hur han ska kunna rädda sig själv...

År: 2000

Matt Gerald
Stephen Fulton
Tyler Cravens
Michael Edmiston

Tigerland är, precis som Lepre har sagt, en film som för tankarna till Full Metal Jacket (1987). En skrämmande och tänkvärd film om hur snabbt man kan dehumanisera en människa. Men framförallt handlar Tigerland om vänskap - vänskap som knyter band mellan samhällsskikt, ras och personliga motsättningar. Colin Farrell och Matthew Davis är båda mycket bra. Att Davis gick från denna lysande rolltolkning till Warner Huntington III i Legally Blonde (2001) gör mig allvarligt deprimerad. Som tur är får han revansch som Jimbo i den underbara komedin Lone Star State Of Mind (2002).
Till en början är Tigerland ett regelrätt och smått krystat krigsdrama där man får det man förväntar sig och inte så mycket mer. Dock bättrar den sig rejält en stund in i filmen. Den var farligt nära att mynna ut i ingenting, men bäddade för ett väldigt vackert slut. Tigerland har gjort sig förtjänt av en stabil trea.
PS: Roland Bozz känns som en väldigt charmig odåga. Han är en blandning av Forrest Gump, Will Hunting och Andy Dufresne.
"Why would I want to do that to another human being?"

Colin Farrell är som vanligt bra. Just den här rullen är dock inte mycket att hänga i granen, det blir aldrig riktigt en krigsfilm, snarare den första delen i Full metal Jacket, fast det är hela filmen i Tigerland. Men det är bra gjort och skådespeleriet är grymt, minns inte så mycket, men jag minns att jag tyckte om den.

den va snygg det va filmens starka sida den svaga sidan va att den va lite väl seeg.men den va ändå bra och den va lite dokumänter aktigt över den.coolt att den va filmad 7 millimeters kamera för den fick den där riktiga känslan av att den va i vietnam och att den va smutsig gjord oxå
svag fyra

En bra film som engagerar. Bra skådespelare. Kan bara bli så irriterad på amerikanska armén.

En engagerande och välspelad film. Intrigen var intressant och spännande. Farrell var utmärkt.

"Why would I want to do that to another human being?"

wichen

UNDERBAR!! en av de bästa filmer jag någonsin sett, tror jag måste se den en gång till rent av... ;)

Metall-Gutten

En utav de bästa Vietnam-filmer jag sett. Hade fått en femma om det inte varit för den skakiga kameran. Colin Farell gör en av sina bästa roller!