Fira med Ferris

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Ferris Bueller. Oövervinnlig. Välsignad med en magisk förmåga att av en ren slump göra upptäcker. Han är ett föredöme för alla som tar sig själva på för stort allvar. Han är killen som vet att värdesätta en ledig dag.

Vi följa med på en händelserik dag med den tämligen magiske unge mannen Ferris. En vårdag mot slutet av sista skolåret ger Ferris vika för frestelsen att skolka från skolan för att åka till Chicago med flickvännen och bästa kompisen för att titta på sevärdheter, uppleva en dag av frihet och för att visa att med mod, lite påhittighet och en röd Ferrari kan livet vara en njutning även vid 17.

År: 1986
Del Close
Virginia Capers
Richard Edson
Larry Flash Jenkins

Helhärlig ungdomsfavorit. Broderick är fenomenal som den smarta Ferris som gör allt för att ingen skall komma på att han skolkar från skolan en dag. Älskar scenen när han sjunger Twist and Shout och även scenen då han och kompisen, fenomenalt agerad av Alan Ruck från "Spin City", försöker sänka miltalen på Ferrarin. En klassiker som är lika bra idag som när den kom.

pillan

Typisk 80-talsfilm.
Om en kille gör som helst att skolka ifrån skolan.
Filmen är smårolig

En av de bästa 80-tals ungdomsfilmerna, som vanligt av John Hughes kan påpekas. Det som gör hans filmer i denna genre bättre än andra är att de har ett djup andra inte har. Detta gör att filmerna blir snäppet bättre.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Blev lite besviken. Men tror det har att göra med att jag nu 2015 i juni ser denna film för första gången. Hade alltså inga nostalgifaktorer som vägde in. Tycker filmen bitvis var småseg trots sina 1h 37min.
Trots detta är det ändå nåt mycket speciellt med John Hughes-filmer som jag tycker mycket om. Han har sin egen typiska 1980-talsungdomsgrej - där det visst finns komiska inslag, men där allvaret inte lurar långt borta.
"Som vuxen" 41-åring idag, det bästa i filmen? När rektor Rooney springer i korridoren på skolan och låtsas inte göra det varje gång han passerar dörrar till lektionssalar! *lol*

Shellix

Genomhärlig 80-tals komedi om den charmige "busen" Ferris Bueller som tänker på allt och som INTE tänker bli haffad för skolk. Rolig filmen igenom, Matthew Broderick är trovärdig i rollen. Rolig överraskning när en ung Charlie Sheen plötsligt dyker upp. :)
"Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in awhile, you could miss it" Bästa repliken någonsin! :D

manne747

Härlig film. Riktigt kul rätt igenom. Den rätt känslan

Cruel_Intentions

Skit rolig film, En kille som skolkar vilket i denna film inte är lätt... men killen har tänkt på minsta lilla detalj och varje tänkbart problem som kan uppkomma. Han är verkligen smart! ;) Synd bara att han inte använder sig av det till nått vettigare än att blåsa skolan.

en hel härlig komedi/drama, favorit är Jennifer Grey och hennes sjukt roliga temperament!

Jonker

Den här filmen är bara så skön och bra, riktigt bra film. Älskar den!