Lilla Jönssonligan på kollo

1,5

Handling: Sommaren är snart här. Sickan, Vanheden och Harry längtar efter skolavslutningen och sommarlovet. Soliga dagar utan tjatande lärare och tråkiga läxor. Sovmorgnar varenda dag, bad, lek och svalkande glass.

Men sommaren blir inte riktigt vad Lilla Jönssonligan tänkt sig. Efter ett "busstreck" så skickas pojkarna iväg till Gotland och kollot Vindpinan, känt för att ta hand om vanartiga barn. Glass och bad byts ut mot stekt gröt och att skura utedass. Lägret styrs med järnhand av två tanter, Rask och Fridh dessutom så visar det sig att kollots ägare är direktör Wall-Enberg.

Lägret faller inte alls Sickan i smaken, men under ett rymningsförsök, så får han reda på att ett fartyg fullastad med godis är på väg mot Gotland.

Regissör: Christjan Wegner
Cecilia Ljung
Sten Ljunggren
Anton Pettersson
Buster Söderström

de förra Jönssonliga-filmerna var bra men detta är botten. skådisarna är dåliga och manuset med alla konstiga saker som inte passar in gör bara allt dåligt.

Bättre än väntat faktiskt. Visserligen dåligt skådespel och man kanske inte hade valt den bästa rollbesättningen. Men jag tycker att filmen har sina ljusa stunder också. Loa Falkman är bra som vanligt och transalägerledaren var ju lite kul.
En svag 3:a blir det. Måste även tillägga att specialeffekterna såg ut att höra hemma i en film från 60-talet.

anden

Det här är nog den sämsta filmen jag har sett!
mycket dåligt skådespel och handling.

Evenstar_92

Finns inte så många ord att välja bland, men pinsamt sitter nog fint här.

Det här var bara för mycket-otroligt löjlig, ointressant och meningslös! Kan inte ens förstå hur barn kan uppskatta detta..

godkänd, men ej mer än så, en 2:a

Venom-

fyfan säger jag bara .. se bara på hur filmen e gjord när gubbarna ramlar från båten ? nån konstig animation/inklippning! den verkar helt körd!!
handlingen var väll sådär = dom åker på kollo blablabla..
den va klart underkänd..
ni andra verkar inte heller tycka om den ?
många ger en 1a till den här filmen..anledningen är att detta var den sämsta filmen som "lilla" jönssonligan gjort!

Natta or Tattis

Den söööööööööööööög!

heroin

Jag säger bara - EFFEKTERNA. Effekterna i denna film är faktiskt så pinsamt dåliga att man inte kan göra annat än skratta.
Men tro inte att det tar slut där! Jag förstår inte HUR I HELA FRIDEN dom lyckats hitta så värdelösa skådespelare!
Jag har faktiskt aldrig sett sämre skådespelare i hela mitt liv än barnskådespelarna i denna film.
Att skådespelarna är utbytta är också irriterande eftersom de gamla Lilla Jönssonligan-filmerna faktiskt var bra.

Sen var det effekterna som sagt, t ex scenen när det där godisfartyget sprängs i luften...och ALLA godisar regnar ner över barnen, MED PAPPRET PÅ...väldigt verkligt...
Men den är faktiskt sevärd av ett enda skäl - att det är den sämsta filmen någonsin inom svensk filmhistoria.

Manus: 1
Skådespelare: 1
Regi: 1
Effekter: 1

Jag ville verkligen ge åtminstone en tvåa för nånting, men det finns tyvärr inget som är bra i den här filmen.

Den är så dålig att du faktiskt kan se den i underhållningssyfte!
Om man kunde ge minuspoäng skulle den här filmen faktiskt få det, för trots att den är rolig att titta på för att man kan hånskratta åt de dåliga skådespelarna och effekterna, så är det skamligt att ens ge ut en sådan här film i seriöst syfte.
Det är väl befogat att denna ligger på "Topp-10 Sämsta Filmerna"-listan på den här sidan.

Varning för Jönssonligan (1981)
Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)
Jönssonligan får guldfeber (1984)
Jönssonligan dyker upp igen (1986)
Jönssonligan på Mallorca (1989)
Jönssonligan och den svarta diamanten (1992)
Jönssonligans största kupp (1995)
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen (1996)
Lilla Jönssonligan på styva linan (1997)
Jönssonligan spelar högt (2000)
Lilla Jönssonligan och stjärnkuppen (2006)