Stand by Me

Ungdom:

Ungdom:
3,8

Handling: I den lilla staden i Oregon möter vi en grupp vänner - den känslige Gordie (Wil Wheaton), den tröge Chris (River Phoenix), den tuffe Teddy (Corey Feldman) och fegisen Vern (Jerry O'Connell) - som drar ut på äventyr för att hitta liket efter en försvunnen tonåring.

När de stöter ihop med stadens ligister, som också vill hitta liket, upptäcker grabbarna en styrka som de inte visste att de hade. Stand By Me är en film om vänskap och de oförglömliga upplevelser som utgör en del av att växa upp. Historien, som är full av spänning och humor, bygger på Stephen Kings novell "The Body", svensk titel "Höstgärning".

År: 1986

Scott Beach
Richard Dreyfuss
John Cusack

Copyright Columbia Pictures

Här får man verkligen smaka på äkta vänskap och äventyr, Efter att ha sett den här filmen stannar den kvar i hjärtat, och den kan ses hur många gånger som helst utan att man tröttnar på den. Det är svårt att inte tycka om den här filmen då man själv kommer att tänka på sin egen barndom och uppväxt. Sen om ens egen uppväxt kanske inte var så ljus, så känns det skönt att se den här filmen då den är fylld av hopp och kärlek, det känns äkta.

Cammie

Lever upp till alla förväntningar, vilket inte är så vanligt. Jag vet inte riktigt vad det är som gör "Stand By Me" så bra, den är inte så påkostad eller uppskruvad. Den handlar helt enkelt om fyra vänner som ger sig ut för att hitta ett lik. Det är nog det som gör den så bra.

Skådespelarna är förstås utomordentliga. Både River Phoenix och Wil Wheaton är bra i huvudrollerna och det är roligt att se Kiefer Sutherland i en tidig roll.
Helt underbar film helt enkelt.

ouimadame

"Stand by me" speglar fyra stycken tolvåriga pojkars sommar mellan mellan och höhstadiet, fylld av gemenskap och äventyr i jakten på en död människokropp.

Filmen är fullkomligt underbar och har legat som en mina favoriter i många många år. Den underbara gemenskapskänslan man får av filmen är näst intill obeskrivlig. Filmens musik förstärker ypperligheten i de mycket varierande sinnestämningarna i de olika scenerna.

En feminin motsvarighet till denna film finns, "Nu och för alltid" (kan tyvärr itne orginaltiteln).

Bra film som kunde fått betyget mycket bra utan pajätningstävling med kräkscener. Når inte riktigt över gränsen för att få en 3:a.

En bra och intressant film

majzzan

Helt ok film men ger inga tankar efteråt lite intet sägande men får en 3a bra skådisar å så..

Ehm konstig film med scener där kräkreflexen säter igång. Är lite delad över den här filmen för jag hatar den absolut inte, men jag älskar den inte heller. Så en trea.

Egentligen hände det inte så mycket, men på något sätt känns den här filmen väldigt bra. Tiden gick fort när man såg den, och det var inte helt lätt att lista ut slutet.

janne lindh

En fantastisk film om ungdom efter en lång novell av Stephen King. De fyra pojkarna i huvudrollerna är nästan obegripligt bra. Och att Kiefer Sutherland som buse gör en toppinsats gör inte det hela sämre. En film att njuta av - och se om.

Christiian2

Riktigt bra mysig lite sorglig och underhållande att titta på. Riktigt bra skådisar och grymt bra musik! ett mästerverk helt klart och detta är en film som jag kan se flera ggr! stark 5a!