Alive

Handling: I oktober 1972 kraschar ett passagerarplan i Anderna. Ombord finns ett rugbylag med anhöriga, och nästan alla överlever. Baserad på en sann berättelse.

År: 1993

Jake Carpenter
Michael DeLorenzo
José Zúñiga
John Malkovich

Detta är det mest gripande och inspirerande äventyrsdrama jag har sett på länge. John Malkovich gör som vanligt bra ifrån sig, även om hans medverkan inte tillför så mycket. De som imponerar mest här är Ethan Hawke och Sam Behrens. Båda gör mycket fina insatser som Nando Parrado och Javier Methol.

Filmens tagline - They overcame the impossible by doing the unthinkable - bäddar visserligen för en annan sorts film än den jag kom att se. Jag såg inte Alive för att jag ville se en äventyrsfilm utan på grund av en av filmens mycket beryktade scener. Denna del av historien görs inte helt och hållet rättvisa, då den får mindre uppmärksamhet än den borde. Lite besviken blev jag allt. Sedan fortsätter filmen en god stund längre och förlorar lite fokus som resultat. Dock bättrar den sig i slutet och levererar en lysande klimax som gick raka vägen in i hjärtat. Alive utgör en mycket sevärd och konkurrenskraftig film - det produceras mycket i denna genre, en del bra och mycket dåligt.
"I'm proud to be a man on a day like this."

stef

Stenklar fyra. En av historiens filmer som verkligen slagit och visas på nationell tv år efter år. Och man förstår varför. Spänningen byggs upp på ett mycket bra vis i filmen.

Emmsan90

En överlevnads film med mycket drama. Regissören gjorde en bra insyn på hur det verkligen gick till i den här verklighets baserade filmen.

Alkvettern

Mycket starkt verklighetsbaserat drama. Har sett den flera gånger.

Jag ger den en fyra även om den är svag. Historien är ju hjärtkrossande och man gråter mot slutet. Bra skådespelare men tempot är lite för segt i just den här filmen och man tappar intresset lite (andra gången man ser den).

Otroligt bra film med övertygande spel och spännande story, klar fyra!

Filmen har ett otroligt intressant tema. Tyvärr nyttjar inte Marshall detta och verka lägga all vikt på att bygga upp en realistisk miljö, vilket produktionen skall ha cred för. Ser verkligt ut. Men skådespelet är så otroligt dåligt så det går inte förlåta. Att det är amerikanska skådespelare med latinska namn är också ett oerhört jobbigt element. Filmen får en svag tvåa, mest för en hyffsad kvalité och en intressant historia.

Riktigt bra film. Hemsk, spänande och riktigt fängslande. och att det hänt på riktigt gör det ju bara ännu mer interesant att ha sätt denna otroliga film. En stark 4:a

En mycket intressant och fängslande film! Otroligt att detta hänt på riktigt. Ett måste för de som gillar verklighetsbaserade filmer.