Scanners

2,5

Handling: I ett topphemligt experiment utbildas agenter med en speciell förmåga - att döda med psykiska krafter! Snart tappar man kontrollen...

År: 1981
Sony Forbes
Jérôme Tiberghien
Denis Lacroix

kia_sniper

Hyfsad Cronenberg-rulle. Det mesta håller en någorlunda bra standard, men skådespelarinsatserna är rentav svaga, och vad gäller effekterna märker man att filmen är över tjugo år gammal. Klart sevärd dock.

Nu ska jag erkänna att jag gillar David Cronenberg och den bisarra, verklighetsfrämmande fasa som skildras i hans filmer. Men vid en titt på Scanners (1981) går det upp för mig att den sortens skräck är lyckad först och främst eftersom filmens story tar ut svängarna lika mycket. Men i Scanners fungerar det inte så - för när den finurliga inledande scenen är över drar en plot igång som sträcker sig över resten av filmen, och som aldrig, för ett enda ögonblick, fångar mitt intresse. Med halvdassiga skådespelare, en händelselös och flummig intrig som förlitar sig på en spänning som aldrig existerar, och en skrattretande scenografi som väl ska föra tankarna till "högteknologiska" laboratorium som används för att smida onda ränker. är resultatet en chockerande usel film och ett lågvattenmärke för en regissör som har gjort några av de skummaste, härligaste skräckfilmerna jag som rysarnörd har borrat ned mig i.

Av och till känns det rentav som att bara genom att våga sig utanför den renodlade skräckfilmens välbekanta ramar, har allt flyt försvunnit. Cronenberg är visserligen inte främmande för att tänja fantasins gränser, varken i den här filmen eller i senare års rysare, men med mycket yta och lite substans framstår denna röriga science fiction-film som en mördande tråkig pina. Och med det i åtanke kommer det inte som någon överraskning att David Cronenberg fann Scanners sin mest frustrerande film att göra, med finansiella problem, samarbetssvårigheter mellan skådespelarna och ett pressat tidsschema - för den var minst lika frustrerande att titta på. Och ja, jag somnade faktiskt.

Cameron_84

haha! så skönt med 80-talet!!

Jag darrar bara jag hör ordet "80-talsskräck" och då är det inte utav rädsla, utan för att de är så urbota kassa. Här har vi trots allt David Cronenberg som regissör, vilket skulle kunna båda gott, men tyvärr blir det här lika fånigt som man kan förvänta sig. Vi bjuds inte ens på särskilt många märkvärdiga scener, förutom den klassiska där en snubbe får sitt huvud sprängt. Trögt, jönsigt och ett slut som känns b-aktigt ā la Gräsklipparmannen.

Oskar_90

Efter en första titt gav jag filmen en 2:a (av 5), och följande kommentar:

Stephen Lack (of talent) är inte någon vidare bra skådespelare. Idén med att en förhistorisk dator skulle fungera i stort sett likadant som en människohjärna känns också väldigt kliché och osannolik. Tyvärr fungerar filmen inte något vidare, utan det som ändå rycker upp filmen en smula är i själva verket hur dåligt utförda saker är. En totalt misslyckad scen är den där datorerna exploderar, bl a är linan som drar en snubbe bakåt VÄLDIGT lätt att se.

---

Jag var ung och dum.

die_hard

riktigt läskig film detta

Agneta 78

Hm, vill mer säga att det är en psykologisk thriller mer än en skräckfilm... Lagom skrämmande

Bobbo Viking

Ingen vidare film. Man är inte alls intresserad för hur det ska gå för de stackarna som jagar de onda scanners. Det är också ganska fult att både poliserna och skurkarna använder samma vapen, ett automathagelgevär.

Scanners 2 (1991)
Scanners 3 - The Takeover (1992)
Scanner Cop (1994)
Scanner Cop 2 - Rovdjuret är löst (1995)