Gasljus

3,8

Handling: Paula, en sårbar ung kvinna, gifter sig med den stilige romantiske Gregory Anton omedveten om det faktum att han är en mördare som är besatt av att hitta några värdefulla juveler gömda i deras hem i London.
Hon blir till slut hans offer då han långsamt driver henne till vansinnets rand.

År: 1944
Lawrence Grossmith
Jakob Gimpel
Gary Gray
Terry Moore

Jag går lite fram och tillbaka om den ska få en fyra eller en väldigt stark trea... Utgår jag från alla filmer jag någonsin sett blir det en trea, utgår jag från epoken då filmen gjordes blir det en fyra. Men det blir en fyra, eftersom Ingrid Bergman verkligen gjorde sig förtjänt den Oscar hon sedan vann! Sen blev jag förvånad också att det gick så snabbt, jag blev inte uttråkad eller tappade intresse en enda minut. Spännande!

uncle_funk

Detta är nu en utav mina favorit klassiker, den har verkligen en skön handling, även oorginel, Ingrid Bergman är ju hur bra som helst i denna thriller. Fy satan vilken bra film det är.

Therold

De allra flesta äldre filmer (60-tal och före) dras med segt tempo och det här är inget undantag. Under psykologisk tät atmosfär hänger över varje scen och skådespelarna gör ett hårt bra jobb. Helt klart en av de coolare äldre rullar jag sett och för ovanlighetens skull plågades jag inte alls.

Kristoffer

Riktigt mysig film med Ingrid Bergman. Den är spännande, smart och kuslig. Wow!

Bra och mystisk rulle, men lite för lång. Ibland så sitter man och skruvar otåligt på sig och undrar när nästa spännande ögonblick skall infinna sig.

_Sara_

Skådespelarna är trovärdiga i sina roller och handlingen är skrämmande oavsett hur många gånger man ser filmen.

Stämningsfull och mycket välspelad film (främst av Charles Boyer). Kunde lika gärna varit regisserad av Hitchcock faktiskt.

Filmen är svartvit

Gasljus (1940)