Dag och natt

Handling: Dag och natt handlar om människor som älskar och vill bli älskade. Det är historien om en far, hans unga son, hans otrogna hustru, hennes hemlige älskare, hans unga älskarinna, hans ensamma syster, hans dementa mor, en fanatisk fotbollstränare, en gravid hora och en ängel förklädd till en gammal man. Alla söker svaret på samma fråga: Om svaret är kärleken - vad är då frågan?

Regissör: Simon Staho

Fares Fares
Hans Alfredson
Marie Göranzon
Sam Kessel

Det här är en tung historia, men icke desto mindre otroligt välgjord. Har verkligen en speciell form med filmningen inifrån bilen (idén ska tydligen vara snodd från Smak av körsbär som i princip har samma handling). Mikael Persbrandt gör ett kanonjobb, precis som de flesta andra medverkande. Jag anser dock att Tuva Novotny är en av de mest överskattade svenska skådespelarna, då hon inte kan yppa en enda replik utan att den känns onaturlig.

Nu är hon inte med så mycket i den här filmen, vilket är tur, för det är annars sådant som kan förstöra tyngden för en i övrigt perfekt film. Den korkade berättarrösten i inledningen av filmen, som egentligen tar bort ett av spänningsmomenten i filmen, hade man också klarat sig utan. Några skavanker finns det alltså i en för övrigt mycket intressant film. En av de mest underskattade filmerna på Filmpunkten.

Replica

En väldigt mycketsägande film med mästerliga skådespelare och grymt bra manus. Persbrandt är ruskigt bra och man har verkligen sympati för honom hela filmen igenom. Det känns nästan som personerna bakom den här filmen försöker säga för mycket, den är djup och tankeväckande och om man finurlar på alla de tecken man får så förstår man vad dom menar med filmen, och i mina ögon är det ruskigt bra. Faktiskt det slutet jag hade velat se även om det var lite tragiskt. Minus är väl att den kan bli lite utdragen och enformig ibland, men det är ändå en riktig pärla! Stark 4.

Moonlighting

Monotont och stendött drama med fult videofoto. En tom film som vill vara tung och ångestladdad men där varenda känsla stannar på ytan. Karaktärerna känns konstruerade och dialogen känns oerhört skriven vilket resulterar i teatraliskt och resultatorienterat spel. En skissartad film med diverse stilgrepp som enda innehåll. Kejsarens nya kläder. Missa gärna.

Mikael Persbrandt briljerar stort i denna melankoliska och gripande film. Intressant från början till slut.

Jag kan inte säga att jag sett hela filmen eftersom min pappa tyckte den var för "vuxen". MEn av det jag säg var den grym och hämsk.En bra film,med bra skådepelare..

struwe

Småseg film,bra skådisar men bedövande tråkigt

Filmen var väl okej, men jag tycker den är lite konstig. Den är inte toppen. Den får bara en tvåa

kalles

Rätt trist och egentligen intetsägande..
Jag känner mig låg efter att ha sett den..
Men på nåt sätt så känner jag mig otroligt påverkad av filmen, men jag kan inte peka ut riktigt på vilket sätt..

Bra skådespelare och klockren dialog, realistisk och banal men ändå hårresande..

chokladberoende87

En mycket bra, men lite speciell film!

Biopremiär: 2004-08-06