Children of the Corn

2,2

Handling: I Nebraskas majsfält skiner solen och skörden går förlorad, bönderna ber för regn men förgäves. En ondskefull pojkpredikant anländer en dag till den lilla staden Gatlin med ett budskap till barnen: "Endast människoblod kan göra marken fruktbar igen och rädda skörden".

År: 1984

Suzy Southam
Eric Freeman
D.G. Johnson

Mattias15

Vad ska man säga, känns som filmen kunde blivit mycket bättre. Första delen av filmen är lysande med en ödslig och skrämmande stämning. Men slutet misslyckas totalt, man försöker få till ett maffigt och rafflande slut. Detta misslyckas främst för att handlingen blir konstig och det där antiklimaxet blir inte så märkvärdigt. Att dem flesta av barnskådisarna inte skulle vara så bra kan man förvänta sig, däremot så ger Isaac och dem två barnen en trovärdig skådespelarinsats. Att det är en film där the good guys kan försvara sig på ett logisk sätt är bra, men själv tycker jag att en vuxen man ska spöa upp barnen istället för att försöka lära dem moraliska värderingar. Själva Filmen är läskig, ellerfall stämningsfull så länge det ödsliga varar. sedan så går det utför. En stark tvåa blir det ellerfall.

Upplägget är bra. Galna barn som mördar alla vuxna och ber till "han som vandrar bakom raderna". De springer omkring bland de höga och kusliga majsfälten med liar i högsta hugg. Jag gillar idén, men jag är inte så imponerad över hur filmen ser ut. Den är liksom lite blek. Otroligt nog har det gjorts hela sex uppföljare på den här och alla är egentligen identiska med varandra. Vilken som är bäst är svårt att säga då t o m jag lätt blandar ihop dem. Ettan är i alla fall inte bäst.

stef

Jag hade höga förväntningar, med tanke på den drös av uppföljare som finns. Dock blev jag något besviken då man totalt misslyckas att bygga upp spänningen. Saker liksom bara händer och man sitter bara och ser det och blir inte det minsta upprymd. Första halvan av filmen är förvisso väldigt bra, nära på femma, men sista halvan sänker det rejält. En trea får det bli.

Läskigt fula effekter, men filmen var trots allt suggestiv och ruggig

Obehagligt och typiskt Stephen King. Nu vill jag se uppföljaren.

Ännu en Stephen King filmatisering som inte funkar. Visst det religösa sekt dravlet är små läskigt och man blir rädd hur hjärntvättade folk blir. Godkänd film iaf.

lolu

Vad är bra i filmen? Den här tolkningen av Stephen Kings novell är riktigt usel, hela stämningen Stephen King lyckas med finns inte nånstans...

Venschla

Jag fattar ingenting?!!

Blade of metal

filmerna e konstiga man fattar ingenting!

inzomnia

Alltså, den här filmen får man verkligen ta för vad den är. Den var mer skrämmande när den kom ut, men i våra dagar ter den sig lite löjlig. Se den om den är på tv, men lägg inte ut pengar på den.

Children of the Corn 2 (1993)
Children of the Corn 3 (1995)
Deadly Harvest (1996)
Children of the Corn 5 (1998)
Children of the Corn 666 (1999)
Children of the Corn 7 (2001)
Children of the Corn (2009)