Eye, The

Handling: Vid två års ålder blev flickan Mun blind. 18 år senare återfår hon en del av sin syn tack vare en ny, riskabel hornhinnetransplantation. Men en rad oförklarliga händelser får henne att ana att hennes nya synförmåga visar henne mer än vad som egentligen sker omkring henne. Mystiska, svartklädda skuggfigurer verkar varsla om plötsliga dödsfall, och bilder av skräckinjagande, vanställda människor förföljer henne dagligen. Hon inser snart att den bild som visar sig när hon speglar sig inte är hon själv, utan den tidigare ägaren till hennes nya hornhinnor – en kvinna vid namn Ling som visade sig vara synsk. När allt fler av dödens budbärare dyker upp i Muns omgivning är bara frågan om hon har styrkan och modet att våga ändra framtiden.

År: 2002
Regissör: Oxide Pang Chun Danny Pang
Originaltitel: Gin gwai
Alternativ titel:The Eye
Alternativ titel:Jian gui (Hong Kong)
Ursprungsland: Storbritannien, Hongkong, Singapore

Edmund Chen
Wai-Ho Yung
Wilson Yip

Ajice

Otroligt spännande och gripande, vackert och sentimentalt slut

Elemental

Jag hade lite för höga förhoppningar på The Eye. Några scener skrämde mig rejält, framförallt korridorscenen och hisscenen efter Mun fått tillbaka synen, men överlag är den ganska seg vilket gör den väldigt långtråkig i vissa delar. Den är trots det en intressant och ganska spännande film, men det långsamma tempot gör att intresset sjunker till och från.

Är nyfiken på den amerikanska remaken, så ska nog se den också för att jämföra de två.

usch, usch, usch!! Japaner är MÄSTARE på att göra läskiga skräckisar! Skrek flera flera gånger!

Den här filmen tycker jag är ännu ett exempel på att asiaterna kan göra smart psykologisk skräck. Deras mediala teman blir speciellt påtagliga efterrsom de ligger nära vad de jobbar med. The Ring handlar ju till exempel bland annat om en videofilm och The Eye om syn (kamerans jobb är ju framför allt att se).

je3ssica

Helt okej film, lite seg men annars var den bra. Bra handling och bra skådespeleri. Hoppas tvåan är bättre. :D

Jag väger mellan en etta och en tvåa. Filmen var ganska usel, men den hade vissa moment som gör att jag vill godkänna den trots allt. Den funkar ändå för en kväll där man delar en film med en lättskrämd tjej ;-) Annars är den väldigt ointressant, overklig och ganska dålig. Hmm, jag är kanske för snäll trots allt med betyget, men för nu så får det bli en tvåa...

kaj08

Kul med en bra japansk smårysare. Psykologisk skräck/thriller med flera bra skådespelare. Det är en schyst kusling stämning genom hela filmen och de knyter ihop bitarna hyfsat på slutet.

Eye 2, The (2004)
Eye 10, The (2005)