Attack mot polisstation 13

Handling: Hans lilla dotter dog i korselden i kriget mellan några av Los Angeles fruktade gatugäng. Han sköt ihjäl mördaren och nu är de ute efter honom. Han tar sin tillflykt till Polisstation 13 men den är halvt övergiven och bemannad med några få poliser. Belägrarna är gatugänget Street Thunders och de är tungt beväpnande. De har kapat elledningarna och telefonlinjerna...och nu hugger de sig in genom ytterdörren...!

År: 1976
Henry Brandon
Kim Richards
Frank Doubleday
Gilbert De la Pena

Äntligen har man då sett denna klassiker av John Carpenter. Vilken stämning med enkla medel & vilken musik! Lagom längd.

En mycket bra actionfilm anser många.
Själv är jag av en helt annan åsikt.
Den var bara spännande ibland och manuset var lövtunt. Carpenters Flykten från New York är mycket bättre.

Timoti

Det här måste nog vara Carpenters bästa, efter Halloween såklart. Musik themet var en riktig höjdare! Jag tycker inte att det är en lågbudgets känsla i filmen, även om filmen hade en mycket låg budget. Skådisarna var inte speciellt bra. En rolig replik i filmen är Do you got a smoke, den repliken fälls till de konstigaste tillfällerna.
Carpenter har gjort en lyckad film igen.

die_hard

riktigt bra film se den nu

SunSing

Stark 3a Riktigt bra vissa lägen men räcker inte riktigt fram till 4an

Minimal budget men maximal utdelning. Carpenters kanske mest lyckade film. Titelmusiken är enkel men suverän, och scenen med den lilla flickan och glassbilen skulle aldrig släppas av dagens filmbolag (vilket också Carpenter säger på kommentatorsspåret - DVD). Några av skådisarna är riktigt usla men det spelar ingen roll, den är störtskön. Rekommenderas !

Xenomorph

Detta är klassiker. Spelades in i början på 70-talet under 20 dar om jag inte minns fel. Budgeten var 250 000 (?). Innehåller en kontroversiell scen där en tioårig flick blir kallblodigt skjuten.

Det kommer en remake på filmen någon gång snart, men som vanligt när det gäller remakes kommer den nog vara mycket sämre.

Rio Bravo (1959)
Attack mot polisstation 13 (2005)