Nationens Födelse

Western:
Krig:

Western:
Krig:

Handling: Det amerikanska inbördeskriget ödelägger nationen, familjer och vänskapsband. I den diktatur som uppstår när de svarta tagit över södern sätts lojaliteter på spel i denna film som är lika klassisk som den anses rasistisk.

År: 1915
Regissör: D.W. Griffith
Originaltitel: The Birth of a Nation
Alternativ titel:The Clansman (Premiärtitel )
Alternativ titel:In the Clutches of the Ku Klux Klan (Klippt version)
Längd: 03:10, 03:07 (DVD-version)
Lillian Gish
Elmer Clifton
Josephine Crowell
Spottiswoode Aitken
George Beranger

En riktigt stumfilmsklassiker på över 3 timmar från 1915 som finns på 21 officiella filmtopplistor.
Så var den äntligen sedd; startade sommaren 2018 och såg klart den nyligen i maj 2020 uppdelad på kanske sex tillfällen. Inte så tråkig och seg som jag hade förväntat mej.
Är den rasistisk? Ja. Är den filmtekniskt stor för sin tid? Ja. Bör man se den? Ja!

Nu har man äntligen sett detta epos som behandlar inbördeskriget i USA och bildandet av Klu, klux, klan.

D.W. Grittith har onekligen gjort en mastig och rejäl film vars speltid faktiskt känns. Den är lång, men intressant.
Scenerna på slagfältet är imponerande med 100-tals statister.

Filmens andra del är lite bättre. Den var mera medryckande. Slutet är rktigt intensivt och filmen lämnar knappast en oberörd. Stark trea/svag fyra i betyg.

Alltså jag ser inte riktigt hur den här är rasistisk? Den förespråkar ju slaveriet och är pro-södern men jag är väl dum i huvudet för jag ser inte rasismen.. Iaf så är filmen okej men sämre än många andra filmer från 10-talet (och då tänker jag främst på handlingen). En stark 2:a för att den "avancerade" tekniken som använts.

kaj08

En av milstolparna i filmhistorien och detta ska vara en av de viktigaste filmerna som har gjorts. Filmen är ganska modern jämfört med andra stumfilmer på den här tiden. Det är många klipp och parallella berättelser vilket känns fräscht. Filmens första del är en skildring över det amerikanska inbördeskriget, och man får följa 2 familjer som är på var sin sida kriget. De blandar dramat med lite historiska anknytningar, och jag antar att dessa ska stämma överens med verkligheten.

Efter inbördeskrigets slut så byter filmen skepnad en aning. Vi får följa uppbyggandet av landet efter kriget. I söder avskaffas slaveriet och de svarta får rättigheter. I den här filmen beskrivs de svarta som en aning dumma och elaka. De tar över sydstaterna och de goda vita personerna samlar ihop sina krafter och bildar Ku klux klan för att göra uppror mot de onda svarta.

Här haltar historien och filmen börjar känns som propagandareklam för Ku klux klan. Det är lite synd och därmed blir det svårt att bedöma filmen i helhet. Det är ändå intressant att se hur inbördeskriget beskrevs i början av 1900-talet. Det skiljer sig en hel del mot dagens filmer om samma krig.

Crocodile

Jag måste faktiskt säga att det här är den sämsta filmen jag set på länge.

Hollow_Inside

Såg den frivilligt i skolsyfte, men skulle gärna sätt den annars oxå. Den va lite lång men wow va omtalade den är, tkr däremot inte alls om USA efter de här, speciellt de Woodrow Wilson sa i samband med den, han va förresten president i usa mellan 1913-1921, även fått nobels fredspris: han sa bland annat att den var sanslöst sann...

Angelus

En ganska bra långfilm...med lite rasistiska synpunkter...men bra för att vara en av de första långenfilmerna

Filmen är svartvit