Polis polis potatismos

Handling: En känd industriman mördas till synes utan anledning på Hotel Savoy i Malmö. Utredningen är komplicerad och man tillkallar kommissarie Beck från Stockholm. Misstankarna leder till personer som är inblandade i illegala vapenaffärer. När mördaren hittas, är det frågan om det är rätt man som får ta straffet.

År: 1993

Ing-Marie Carlsson
Görel Crona
Marie Richardson

frasmannen

En lugn och "odramatisk" polisfilm som är Sjöwall/Wahlöös roman trogen. Gösta Ekman gestaltar Beck lugnt och eftertänksamt. Filmen är så långt ifrån amerikanska polisthrillers som man kan komma men den har en speciell charm. Rolf Lassgård lysande som Gunvald Larsson. Stabilt men det hela känns lite lågbudget.

det första jag tänkte på efter filmens slut va att skönt..inga tyskar inblandad i den här filmen och det höjer till en trea men tack vette jag peter haber som beck

Charley

Jag fattar inte hur man kan sätta sig ner och se en film med Peter Haber som Beck! Han är bara en narr.
Gösta Ekman däremot är fantastisk som Martin Beck, speciellt i denna filmen. Många bra scener finns med, när han träffar Per Månsson, när han konfronterar sin idiot till chef m.m. Rolf Lassgård är också mycket bra, bättre än Mikael Persbrandt.

martin88

Detta var en av de bättre med Ekman som Beck. Det är dock väldigt långt ifrån samma klass som de med Haber som Beck i mina ögon. Har lite svårt för det låga tempot och de i längden tråkiga ljudeffekterna/musiken.

En spännande intrig och det var kul att se så många kända och proffesionella skådespelare i en och samma film.

Life_is_so_blue

En av de medelmotta beckfilmerna..
Ganska tråkig men dock också rolig..
En medel 3:a

die_hard

dom är bara för bra beck

furioso

Den nya Beck filmerna har här inget att hämta i jämförelse mot de gamla. Dessa första Beck filmerna anser jag spela i en helt annan division, en högre sådan. Den enda som är dålig i denna
serie är "Polismödraren", den har man lyckats mindre bra med.
Filmen "Polis, polis potatismos", speglar Malmö på ett tidigt 90-tal med hög arbetslöshet och bitvis ganska sjaskig miljö, exempelvis stranden som visas är alltifrån vacker, men den har ändå sin charm. Skådespelarna var eliten under den här tiden. Så deras insatser kan man inte säga så mycket om, mer än att de håller en mkt hög klass.