Below

Handling: Allt börjar när besättningen på USS Tiger Shark, en ubåt på uppdrag i atlanten under andra världskriget, är på väg hem mot sin bas i Connecticut. Mot slutet av ett långt och farligt uppdrag får de ordern att ta ombord tre överlevande från ett torpederat brittiskt sjukhusskepp. Manskapet får en chock när en av de överlevande är en kvinnlig sjuksköterska, då det enligt en gammal sägen för otur med sig att ha en kvinna ombord. Och oturen infinner sig mycket riktigt då ubåten inte klarar av att stiga till ytan. Därmed riskerar besättningen att kvävas av syrebrist. Situationen förvärras när den nya förföriska passageraren börjar ställa frågor om ett tidigare dödsfall på ubåten. Snart räcker det inte för manskapet att kämpa mot enbart fienden. De måste också kämpa för att bevara sitt förnuft när underliga ljud och oförklarliga händelser gör hemresan till en mardröm.

År: 2002

Alexis Conran
Matthew Leitch
Gary Broadway

djerryg

spännande scener emellanåt när utbåten är tvungen att undvika alla torpedattacker, men efter det går det bara utför och plötsligt börjar det spöka men ingenting var läskigt tyckte jag. Andra halvan av filmen är en etta i betyg.

Metall-Gutten

Filmen börjar mycket bra, med bra skådisar (speciellt Bruce Greenwood) och snyggt foto (ubåten mot den röda bakgrunden!) Men ju mer övernaturlig den blir, desto tråkigare blir den att se. Som många säger så är den inte så läskig. En scen som är lite läskig (och mycket snygg!) är när han ser sig själv i spegeln.

Nåja, den är värd att se iallafall!

kendra

Spegelscenen är ruskigast :)

Nördi

Jag tror att jag höll mig vaken.

Metall-Gutten

Nåja, den är värd att se iallafall!

Börjar bra men blir sämre ju längre den pågår. Bra skådisar, kassa dataeffekter och för det mesta rätt oläskigt. Det är inte jättedåligt, men borde definitivt kunnat gjorts bättre.

djerryg

Det här är ubåtsfilm som lutar åt thrillerhållet. Något märkligt är det som händer i djupet, men vad? Man hoppar inte högt av skräck, men det är den där krypande rädslan och känslan av maktlöshet som höjer pulsen. Som vanligt när det gäller ubåtsfilmer blir det enformigt och ett tråkigt och aningen diffust slut gör att betyget slutar på en stark tvåa.

Jejja

Bra film. Väldigt spännande och skrämmande ibland.