Riket II

4,1

Handling: På Rikshospitalet i Köpenhamn händer det underliga saker. Det befolkas av säregna personer och dessutom verkar det som om sjukhuset självt lever ett eget liv...

År: 1997

Ulrik Cold
Annevig Schelde Ebbe
Jannie Faurschou

Ajice

Fantastiskt! Älskar Ernst Hugo, många andra bra skådespelare. För första gången upplever jag att jag kanske tycker att Lars Von Triers verk är innehållsmässigt bra och inte bara visuellt snyggt med mycket äckliga saker. Att det inte bara är en enda stor chock factor (som jag är jävligt trött på).

Oskar_90

Mycket imponerande! Ernst-Hugo Järegård briljerar som vanligt. Otäck typ. Efter Riket har jag verkligen fått smak för von Triers filmskapande och har redan ett antal filmer väntande i torrentkön.

Det är synd att "berättelsen" aldrig fick något ordentligt slut, eftersom den tredje säsongen lades ner pga att bland andra Ernst-Hugo Järegård dog. Förhoppningsvis kommer Lars von Trier en vacker dag ge oss en tredje säsong, med ett slut.

Rune

Lite sämre än den första men forfarande bra. Med en bissar story och samma coola skådespelare.

Uppföljaren är ännu mer sjuk och bisarr. Skulle inte vilja vara inlagd på Rigshospitalet. Inte lika bra som ettan, men fortfarande en smått fantastisk historia. Tyvärr blev detta en av Järegårds sista framträdanden. Mycket mycket synd. Jag hoppas dock fortfarande på "Riket III".

Riket (1994)