Independence Day

Handling: Enorma rymdskepp uppenbarar sig i luften. Skeppen sänder ner massförstörande laserstrålar över alla världens stora städer. Nu är det upp till en liten skara av beslutsamma överlevare att förena en sista attack mot inkräktarna – för att rädda mänskligheten.

År: 1996
Regissör: Roland Emmerich
Originaltitel: Independence Day
Alternativ titel:ID4
Alternativ titel:Independence Day 3D (3D-titel, 2013)
Ingår i tema: Utomjordingar

James Rebhorn
James Duval
Lisa Jakub

Cammie

Jaha, det här var intressant. Filmen byggs upp snyggt, men när det väl är dags för den stora fighten blir allting ganska tamt. Manuset är dock riktigt roligt, med många härliga repliker. Dock finns även historiens mest pretentiösa filmtal med...

Sofia92

En värdig "amerikanarna räddar världen"-film som klarar sig utan att bli för djup och salig. Det här är riktigt bra om sanningen ska fram, skådespelet och dialogerna till exempel, effekterna är dessutom välgjorda för sin tid om man inte jämför med hur effekterna är idag, då många scener inte skulle se så mycket ut för världen. Men ändå, ett par repliker är lysande och det blir aldrig så storfilms-krystat som jag väntat mig. Saknas ändå det där extra, stark trea.

S16F

Ännu en gång ska amerikanerna ta sig an upgiften att rädda världen. Som vanligt alltså, men det gör ingenting när filmen är så pass välgord. Bra ljud och bra effekter. Bra skådespeleri av nästan alla... Will Smith är grymt skön i alla roller han spelar och här är det inget undantag. Filmen tappar och blir lite sämre med längden och är inte riktig värd en fyra.

Gemma68

Bra men ack så amerikansk.

Emmsan90

En spännande sciene fiction film med will smith. Från början till slutet är den oförutsägbar och man kan inte räkna ut om alla överlever. En bra film.

Filmen känns inte äkta. Den är fjantig och Vivica Fox är bara irriterande. Det kunde ha blivit bra men de har gjort filmen till en slags dålig komedidramasififantasyactionhollywoodcrap.

Christiian2

Ett mästerverk i sci-fi/action

kan säga att detta en av det bästa rymdfilmer som ja gillar mest..dock gillar ja inte rymdfilmer så mycket fast den e här kanon och så e den så amerikansk fast den har glimten i ögat

stark fyra

En film som inte behöver någon närmare presentation. Man bör ha sett den då den är rymdinvasionsfilm number one. Väldigt underhållande!

movie-king

helt okej film och absolut inget mer!

Independence Day: Återkomsten (2016)