Dawn of the Dead

Handling: Förvandlingen gick bara över en natt... Jorden förvandlades från att vara en relativt lugn plats till ett helvete. Till synes utan någon uppenbar anledning så har de döda vaknat till liv igen om har börjat söka efter de levandes kött. Efter en kaotisk flykt ifrån sitt hem så lyckas sjuksköterskan Ana söka skydd i ett köpcentrum med en grupp bestående utav diverse andra överlevande. I början så har de det bra och följer händelserna i världen. Men efter ett tag så tystnar Tv sändingarna, maten börjar att ta slut och gruppen med levande döda utanför köpcentret som väntar på dom växer till enorma proportioner. Snart inser dom att dom ej kan bo kvar i köpcentret och dom bestämmer sig för att ge sig av en till en ö någonstans där de hoppas att de kommer att vara skyddade.

Regissör: Zack Snyder

R.D. Reid
Kim Poirier
Matt Frewer

Nagai

Jo, detta var första of the dead film jag såg..
tyckte den var bra innan jag såg originalet..

Zombier som springer känns inte zombie-aktigt..
det känns mer som om det vore super-zombier istället för vanliga..
Och att Ken Foree, Scott H. Reiniger och Tom Savini är med i filmen gör den inte bättre...
Man skulle ha låtit George A. Romero tagit hand om denna remaken.

Skådespelarna är i remaken är lika okända som de som var i originalet.
Nej, zombier som springer gör inte filmen läskigare.. det som gjorde originalet läskig var zombier som slet itu folk och drog ut tarmar och käkade upp dem..

En annan sak är det som många använder sig av idag är totallt ruttna zombier.. vad är det skrämmande i det? De ser mer ut som Ghouls än zombier..
Zombies är mer läskiga när de ser ut som totalt vanliga människor tänk efter varför..
En annan sak är att de är redan totallt ruttna efter 3-4 dagar...
konstigt, det skulle ta minst 12 år innan zombierna ruttnar helt..

Det är heller ingen riktig soundtrack till filmen.. när man ser filmen märker man ingen musik förutom Johnny cash's superba låt "the man comes around" och en låt i slutet annars inte mer än så.
Filmen är okej jag tycker den är okej att kolla på men man blir mer sugen att se originalet..

Kolla på originalet den är 100 gånger bättre

Noisome

En svag fyra, för den är inte riktigt lika vass som den gamla versionen. Men lite bättre handling i denna, man hänger med lite mer. Gillar slutet, även om det får en att undra lite.

En väldigt bra remake av den gamla sjuttiotals rullen. Den är inte så himla lik orginalet, det är mycket som är nytt, det fanns mer saker. Den otrygga känslan man fick i orginalet är borta, den här filmen var ändå läskigare och bjöd på mer action. Väldigt bra slut, man överaskas ordentligt, även fast det är ett ganska vanligt slut i zombie-genren.

stilis

Inom loppet av en natt drabbas hela jordens befolkning av ett dödligt virus, men ingen dör helt! Ett gäng personer terroriseras av zombies, samtidigt som personerna barrikaderar sig inne i ett köpcenter och zombierna blir fler och fler.

En välspelad, actionspäckad och stundtals rolig film i sin genre.

Var inte riktigt vad jag hade väntat mig. Ganska simpel historia. Kunde varit lite längre.

heroin

Zombie-filmer är inte riktigt min grej, men just denna tillhör en av de bättre.
Spännande nästan hela tiden och intressanta karaktärer.
Oförutsägbart och heroiskt slut.
Väcker en del tankar i huvudet - hur skulle man själv gjort i samma situation?
Dock är det ingen rysare enligt mig, rädd blir man inte.
Jag tycker bara zombiesarna är skrattretande och inte otäcka.
En svag trea, den var helt ok men lär nog inte se om den.
Däremot ska jag nog se originalet från 1978 någon dag.

tårtsmula

typisk zombie film, hade fått fulla poäng om inte konseptet är som på alla andra zobie filmer

Evenstar_92

Jag tycker om den här filmen jättemycket.
Paniken av att det bara är du kvar på jorden skrämmer vem som hellst.
Dock är det störande att aldrig få reda på varifrån viruset kom.

Tråkig och ospännande, ville bara den skulle ta slut.. Hade hoppats på mer då jag läste handlingen. Svag tvåa.

Sallee

Har varken sett "Dawn of the Dead" från 78 och heller inte särskilt många zombie filmer. Om jag nu ska vara riktigt ärlig så är det väl bara "Rec" som jag sett. Men jag är imponerad av denna film. Trodde att det skulle vara en b-film. Nu har jag ingen aning om hur originalet är. Men skulle gärna vilja se den och jämföra den med denna.

Handlingen är bra. Skådespelarna är godkända. Bäst av alla är Ving Rhames. "Dawn of the dead" är både skrämmande & spännande, och visst kunde jag hoppa till emellanåt.

Jag gillar scenerna då Ving Rhames (Kenneth) & Bruce Bohne (Andy) sitter och kommunicera med varandra från taken.

Däremot slutet var kanske lite för dåligt.
Men jag är helnöjd med filmen.
Betyget hamnar på en svag 4:a

Biopremiär: 2004-06-27