Saturday Night Fever

Musik:
Ungdom:

Musik:
Ungdom:

Handling: John Travolta spelar Brooklyns lokale discokung Tony Manero. Efter en hård arbetsvecka i en färghandel gled Tony i helgutstyrseln - slimmad skjorta, tajt kostym, platåskorna och en perfekt frisyr.

Manuset baserades på en tidsskriftartikel om diskokulturen i New York, en artikel som skribenten Nik Cohn senare erkände var fabricerad.

År: 1977

Bert Michaels
Robert Costanzo

Copyright Paramount Pictures

Dan banan

Alla de större skådespelarnamnen i våran filmvärld har alla sin egen "lya". Den filmtitel som fick igång deras gnista. Efter att jag nu beskådat Suturday night fever så kan jag med lugn konstatera vars John Travolta härstammar ifrån. Han spelar en ung kvinnoälskare som är en sjuhelvetes dansare. Travolta tar rollen som Tony Manero. Eller som jag skulle vilja se på saken. Karaktären Tony Manero gör ett försök i att gestalta John Travolta.
För här finns en sådan energi, jag har aldrig sett Travolta så här bra på vita duken. Jag är helnöjd med hans prestation. Underbart!

Anågende övriga skådisinnsatser så behöver jag inte snyfta där heller. Suturday night fever har charm och stil, jag medger att jag gillar den. Ett hyffsat glimmrigt betyg hade jag kunnat gett filmen om det inte hade varit för dessa tråkiga brister. Jag pratar om filmens ljudkvalité och dessa effekter. Ljudkvalitén är inte vacker men kan möjligtvis förlåtas, dock att man av någon anledning farligt ofta skall visa upp dessa usla effekterna. Jag blir ofta väldigt irriterad när filmskapare har en mycket svag punkt, men ändå flaggerar med den öppet. Det är som att blotta strupen inför ett lika dåligt slutbetyg.

whatever..
Ett måste om ni hyser up min åsikt. Travolta måste bara ses, i denna charmiga stilfilm. Så nära inpå en fyra du kan hamna.

looiz_tukos

John Travolta. vad mer kan jag säga?, Han är en dans kung.
Musiken och rörelserna får absolut 10+ men det är lite svagare med handlingen, t ex. det sker ett självmord och alla blir ledsna men de rycker väl upp säg lite till slut.

Nefern

John Travolta är grym i denhär filmen! Den är lite lik Grease men den har ett djup som inte finns i Grease på samma sätt. Riktigt bra, intressant och kultig film som får en stark fyra av mej!

En klassiker. Mest känd för dansscenerna så klart men har en mycket bra story i övrigt. Travolta är suverän. Stark trea!

Ett omaka par förutom dansen som dem verkligen har gemensamt, ett intressant koncept!

crack_of_dawn

Nej, det är musiken och en del dansmoves som gått vidare. Resten kan man hoppa över utan större samvetskval.

Ingår tyvärr inte bland de bättre filmer med John Travolta för min del..

Venschla

Jag trodde den här skulle äga skithårt men.. öh.. sämst!

tessan81

"Saturday night fever" var inte alls som jag hade förväntat mig. Jag trodde jag skulle få en lättsam dansfilm men istället fick jag en dyster skildring av ganska olyckliga människor. Tonys relation till sina föräldrar är minst sagt ansträngd och i hans kompisgäng finns flera personer som mår mycket dåligt. Bra musik dock, av disco-klassikerna Bee Gees.

Pesole

En dålig film, hatar den väldigt mycket.

Staying Alive (1983)