Flugan

Handling: En forskare börjar sakta men säkert förvandlas till en fluga, efter att ett av hans experiment gått fruktansvärt fel...

År: 1986

Michael Copeman
David Cronenberg
Carol Lazare
Shawn Hewitt

Goldblums bästa rollpresentation jag sett. Han lyfter filmen ett snäpp, även fast den har ett bra manus och en spänning egenom hela filmen. Fascinerande film som håller än idag.

Med regi av David Cronenberg kan det knappast komma som någon överraskning att The Fly fullständigt eskalerar i gore, flygande kroppsdelar och en rad mycket stötande scener. Det ska dock nämnas att effekterna är mycket imponerande för att vara en film med 23 år på nacken. Brundles förvandling från människa till fluga är både skakande, motbjudande och av och till oerhört spännande. Med Jeff Goldblum och Geena Davis i huvudrollerna är skådespelet väldigt bra, även om jag personligen anser att John Getz överträffar dem båda två. Det är inte alltför lätt att spela en skitstövel på ett så originellt vis.

Manuset försöker tidigt framställa Brundle som en hygglig karl, för att göra kontrasten mellan honom och den skapelse han förvandlas till så mycket mer hårresande. Tyvärr får det inte avsedd effekt, då Brundle redan från början utstrålar mycket underliga signaler. Han har praktiskt taget "galen vetenskapsman/våldtäktsman/sociopat" stämplat i pannan. Vartenda yttrande, varje rörelse, ögonkast och till och med hans sätt att svepa en drink verkar ytterst hotfullt. Vid scenen då Veronica undersöker hans garderob och upptäcker att den består av exakt likadana kostymer på en lång rad är måttet faktiskt rågat.
"My teeth have begun to fall out. The medicine cabinet is now the Brundle Museum of Natural History. You wanna see what else is in it?"

Savannah

Bra effekter - tänk så synd att man inte såg den här rullen på bio när det begav sig (fast hm, den tolvåring som jag var 1986 hade väl knappast fått se den?). Goldblum äger här, fast Davis är mer söt än trovärdig i sin roll.

En bra film som inte jag tycker är direkt skrämmande utan mer rå och äcklig. Snygga speciall effekter samt bra prestationer av Jeff Goldblum och Geena Davis.

Angelus

En grym film med en Bra Jeff Goldblum, men hans bästa prestation. Nä, bra och häftiga effekter, intressant historia

Crocodile

Helt ok men den var inte så bra som jag trode att den skule vara.

Helt klart Jeff Goldblums bästa roll. Han är utmärkts som vetenskapsman! Det här är den läskigaste film jag sett! När jag var barn var jag livrädd för filmen och blundade i slutscenerna. :)

Flugan (1958)
Flugan 2 (1989)