Slå nollan till polisen

3,9

Handling: En man försöker arrangera ett mord på sin unga vackra fru som han misstänker är otrogen. Men det blir hans inhyrda mördare som stryker med och hans enda chans är att i stället försöka få Margot anklaga för mord...

År: 1954

Patrick Allen
George Leigh
George Alderson
Robin Hughes

En av Hitchcocks allra bästa filmer, å andra sidan gjorde han många såna. Grace Kelly är lika bedårande som vanligt och storyn är väl sammansatt och levererad. Snygga kameravinklar tillför även det lilla extra till filmen.

Inte den bästa filmen av Hitchcock, men den får likväl en 4:a. Mycket intressant och spännande upplägg genom hela filmen. Handlingen är inte så avancerad, men alla små detaljer (när det gäller brottet) känns så finurliga att detta knappt liknar något annat. Sedan var skådespelet bra, speciellt av den manliga huvudpersonen.

janne lindh

Kanske Hitchcocks sämsta. Tråkig historia. Och oväntat dåliga skådespelare. Svag trea.

Mycket bra, en av Hitchocks bästa.

Wolowizard

Mästerverk, en av Hitchcocks bästa.

kaj08

En av mina absoluta favoriter bland Hitchcocks alla fantastiska filmer. Denna film innehåller en smart uppbyggd intrig där en herre på ett finurligt sätt planerar att mörda sin fru, eftersom hon har en älskare. Precis som de flesta andra Hitchcockfilmer så finns det även en del komiska inslag, även om de är något begränsande i den här filmen. Det som roar i den här filmen är att fruns älskare, som är en god vän till familjen, är deckarförfattare. Därav så diskuterar fruns man och älskaren huruvida det finns ett perfekt mord. Typiskt Hitckcock och mycket rogivande.

Nästan hela filmen utspelar sig i ett enda rum, och ändå är det hela tiden spännande. En extra bonus med filmen är att se en Grace Kelly i sina bästa dagar.

En Hitchcock-klassiker som man inte bör missa ifall man gillar film.

anddav507

Tyckte "första akten" av den här filmen var bra, med snyggt uppbyggd spänning.
"Andra akten" var väldigt händelselös och pratig.
Däröfr blir det en stabil trea, det hade kunnat vara mer spännande sista timmen.

Det här är en av de bättre filmerna av Alfred Hitchcock. Charmig att se på och jag gillar det där klyschiga detektivupplägget som faktiskt kräver att man har huvudet lite på skaft för att hänga med. Dessutom är Ray Milland underhållande att se som psykopat. Som vanligt när det gäller Hitchcock så är det trovärdigheten i delar av manuset som brister. Framför allt är det Robert Cummings karaktär som lämnar mer att önska. De positiva intrycken är ändå fler än de negativa så en trea får det bli.

Ett perfekt mord (1998)