Välkommen till Twin Peaks

4,0

Handling: Det lilla samhället Twin Peaks skakas av mordet på den unga Laura Palmer. Utåt sett var hon den oskyldiga och populära tjejen som var perfekt, men under hennes skal doldes mörka hemligheter och svåra problem. Agent Cooper från FBI kallas in för att lösa fallet, och hans uppgift blir inte lätt...

Långfilmsversion av tv-seriens pilotavsnitt med ett helt eget slut på ca 15 min.

År: 1990

Joan Chen
Piper Laurie
Eric DaRe
Russ Tamblyn

1990 hände något som ändrade min uppfattning om TV och film. Sveriges Television visade en ny serie som hette "Twin Peaks", skapad av en snubbe som heter David Lynch. Jag var 12 år detta år och hade aldrig sett något av denne Lynch. Jag visste att det fanns en film som hette "Blue Velvet" och att den höjts till skyarna av både kritiker och publik. Men det sas dock att den var lite skum.

Hur som helst så kändes den här nya serien som rätt intressant. Den handlade om en skönhetsdrottning som hittas mördad i en liten nordamerikansk stad och FBI kallas in för att lösa brottet. Kunde tyckas ganska simpelt.

Serien började och jag kan med största säkerhet säga att efter ha sett det tredje avsnittet så var jag totalt i extas över hur speciell och annorlunda detta TV-fenomen var. När det sjunde och åttonde avsnittet hade visats dagen innan julafton så längtade jag hela jullovet tills nästa säsong skulle börja. Och för första gången spelade jag in en serie i ändamålet att spara den.

"Twin Peaks" ändrade mitt liv. Än idag har jag inte sett något som överträffat denna serie, varken inom TV eller film. Den får dock dela förstaplatsen med "American Beauty", vilket jag anser är världens bästa film.

Som älskare av tv-serien "Twin Peaks" är det underbart att i denna "film" få se en del nya scener som aldrig visats i TV. Denna version har i Sverige bara släppts som hyrvideo i början av 90-talet. Mästerverk!

Mackie

Min favoritserie. Den lyckas med så mycket och den gör det inte bara bra utan helt suveränt bra, för att inte säga perfekt. Själva serien sträcker sig till så pass mycket mer än att bara låta tittaren följa handlingen, manuset är exceptionellt skrivet med alla sina detaljer och serien byter flitigt mellan olika stämningar och atmosfärer. Just den där mystiken och lite skumma inslagen kanske inte gör den till en serie för alla (det är ju David Lynch som hållt vid spakarna), men de som gillar lite mystik och övernaturliga fenomen kommer helt klart gilla den här serien. Men jag rekommenderar den här serien till alla, man får inte missa den helt enkelt. Det är den för bra för. Det finns nåt att hämta i den serien för alla, då den har stora doser humor, drama samt mysterium av olika slag (t. ex. de där surrealistiskt drömlika scenerna) En serie som man kan sjunka djupt in i, helt enkelt.

-5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Världens bästa TV-serie alla kategorier! So far.

Väldigt konstigt, men bra..

AggieD

Nu recenserar jag TV-serien här alltså:

När först min pappa kom hem med Twin Peaks i handen tänkte jag "vad ÄR det här?". Men efter säkert ett par avsnitt blev jag helt förlorad i serien.

Jag blev lite småkär i Cooper för att han bara är världens bästa människa. Man blir så ändrar. Och jag kunde aldrig gissa vem som mördade Laura Palmer!

Bob skrämde även livet ur mig. Frank Silva är en väldigt läskig människa!

Efter mordet på Laura Palmer blev inte serien bättre, men vad jag älskade var The Black Lodge. Alla läskiga figurer som kom och gick utan mening var så genialiskt och klockrent! Alla scener som bestod av basljud och bara dansande dvärgar som pratar baklänges-meningar som inte betydde någonting och alla de här scenerna som man grubblar på i efterhand som man aldrig får reda på vad det är!

David Lynch är en av de bästa regissörerna jag någonsin skådat och hans stil, som man senare lär känna efterhand, är genialisk och klockren.

Jag blev en annan människa efter Twin Peaks. Vad som även är lustigt är att om man inte älskar Twin Peaks hatar man det. Men jag älskar det och jag blev helt hypnotiserad av Lynch!

darkside83

Mest överskattade tv-serien någonsin. Efter några avsnitt så har det huvudsakliga mordet i första avsnittet nästan försvunnit ur fokus helt och hållet, och kommer inte tillbaka på allvar förrän i slutet av sista episoden. Serien innehåller bara några få bra skådisar, och känns ofta väldigt plottrig med för många karaktärer att hålla reda på.

Det var de svaga punkterna.
Nu till det som var bra: En helskön titelmelodi!

Anspråkslös

En rejält överskattad serie. Som vanligt tar formen över innehållet i Lynchs berättande. Scener och bilder slängs in omotiverat och skapar ologiska frågetecken och efter att ha tittat på bakom-materialet inser man att Lynch inte har en aning om vad han gör heller . Efter ett tag snubblar man på trådar som aldrig nystas ihop och karaktärerna är så karikatyrartade och krystade så man snart ryser åt eländet. Roy Andersson möter Tim Burton i en obehaglig gegga

Mackie

Replica

Det finns bara ett ord för det här: GENIALT!

David Lynch är hetl otrolig. Twin Peaks är helt otroligt. Ett mästerverk kort sagt.

Se hela serien, det är en jäkla upplevelse.

Twin Peaks - Fire Walk With Me (1992)