Ubåten

Krig:

Krig:
4,0

Handling: Hösten 1941. 43 unga sjömän ombord på den tyska ubåten U-96 går ut i kriget mot England under befäl av en stridslysten 30-årig kapten. Under de kommande åren blir de blodtörstiga jägare, som utan förvarning kan utrota tusentals sjömän - men blir också ett skräckslaget byte, fångat i en kista av stål djupt ner under havets yta.

Manuset bygger på den verklige tyska krigskorrespondenten Lothar-Günther Buchheims (i filmen karaktären löjtnant Werner, spelad av Herbert Grönemeyer, som bygger på Buchheims karaktär) bästsäljande memoarer från 1973.

År: 1981
Regissör: Wolfgang Petersen
Originaltitel: Das Boot
Alternativ titel:The Boat
Alternativ titel:El submarino (Spanien)
Ursprungsland: Västtyskland
Längd: 02:29, 03:36 (Directors Cut), 04:53 (Mini - serien)
Ingår i tema: Andra Världskriget

Claude-Oliver Rudolph
Jan Fedder
Ralf Richter
Joachim Bernhard

Det här är en på många sätt otrolig film som skildrar livet på en tysk ubåt under andra världskriget. Jag såg Directors Cut-versionen som verkligen känns ostressad och grymt välarbetad. Alla detaljer, skådespelarna och sättet som tristessen skildras på gör att filmen har en realism som få. Den klaustrofobiska känslan finns hela tiden och man känner själv ibland hur paniken kommer. Om jag ska hitta något negativt så är det att jag egentligen inte gillar de sista tio minuterna som känns så hastiga i förhållande till resten av filmen. Filmen är kanske inget man ser för att direkt roas, men just för att den känns så välgjord tvekar jag inte att ge den en fyra. Dessutom baserad på verkliga händelser, vilket gör att intresset höjs ytterligare.

Robert_Eriksson

Tyskar är riktigt skickliga på att göra krigsfilmer. Det här är en mycket intressant och bra film, utan hjältar och en massa trams som ibland kan finnas i amerikanska filmer. Möjligtvis att den känns aningen enformig och långtråkig ett tag, men den sista timmen är väldigt stark och gripande. Fantastiska skådespelarinsatser och underbar musik!

anton1989

En film som i början känns slapp, men som utvecklar sig till en otroligt spännande krigsfilm den sista timmen. Den är enligt min mening den kanske bästa filmen i sin genre, klart bättre än föregångare som Apocalypse Now och Örnnästet. Men också bättre än senare rullar så som Black Hawk Down och Full Metal Jackets.

Gunnar Bergquist

Väldigt bra när dom pular med tryckmätarna.

Bilbo_one

Ubåten är en gammal klassiker som fortfarande håller. En bra film som sällan blir tråkig. Dock blir det en svag 4:a

movie-king

okej film..
såg den för ett bra tag sen

Baijna

Jättebra och spännande film med bra skådespelare!

en av det bästa krigsfilmer som har gjorts enligt mej..Det står jag fast vid.det e många som har misslyckats att göra en såhär bra krigs film men inte wolfgang petersen...jag har bara sett D.C versionen och den kändes inte för lång..den ligger och andra sidan på 3 timmar och 20 minuter..spänningen e hela tiden där.jag pallade inte att höra tyska i 3 timmar och 20 minuter så jag slog på dubbningen..hur som helst så e den jävligt bra krigsfilm och det eden bästa ubåtsfilmen jag har sett någonsin

kaj08

En mästerlig krigsfilm om hur livet på en ubåt kunde se ut under andra världskriget. Vi får följa 42 tyska män som ger sig ut på uppdrag i ubåten U96. Filmen och scenerna känns oerhört äkta, trots att budgeten känns rätt begränsad. Bra skådespeleri och absolut inga hjältescener eller snyfthistorier som vi finner i liknande amerikanska filmer.

En rolig detalj är om man lyssnar på regissörens kommentarer till filmen. Där säger han att amerikanarna alltid frågar varför filmen är så sorglig. Det säger det mesta om amerikanarnas syn på film. Dessutom är inte krig vare sig ärofyllt eller lyckligt.

Jag såg den långa varianten av filmen, 3 h o 20 min, men trots att handlingen inte är så omfattande, kändes aldrig filmen vare sig seg eller långsam.

Linden

Mycket bra film. som jag Rekomenderar att se