Den oändliga historien 2 - Ett nytt kapitel

2,4

Handling: Uppföljaren till succéfilmen om pojken Bastian som via sina böcker får uppleva spännande äventyr i landet Fantasien. Den här gången ger han sig tillbaka för att ta upp kampen med den elaka häxan som vill utplåna alla de mysiga varelserna i landet.

År: 1990

Andreas Borcherding
Ralf Weikinger
Colin Gilder

Nikita

Sämre än sin föregångare, så denna får en svagare tvåa av mej. Tycker dock att en del av det som är annorlunda jämfört med boken är lite intressant.

Textbok exemplet på hur en uppföljare inte får lov att bli lika bra eller bättre! Det bjuds inte på mycket nytt här.
Det var en o-engagerande handling, skådespeleri av låg klass och mindre personliga röster för karaktärerna. Undrar varför Falkor skulle ha röda ögon denna gång.
Även fast Bastian tappar sina flesta minnen så minns han konstigt nog en hel del.
Sen så är en bihandling i historien att Bastian ska finna mod och i detta fall till att hoppa från en höjd ner i vatten. Vad jag inte förstår är dock, hur kan det komma att han inte visar några större tecken på höjdskräck men ändå är rädd att hoppa. Han klättrar ju enkelt upp för diverse höjder.
Jag kan inte tänka mig att boken är så här ologisk, det måste ha slarvats en del under manusarbetet.
Det positiva jag kommer på är det faktum att Bastian förlorar minnen under historiens gång, det plus designen av de tomma jättarna och silverstaden.

också väldigt bra film, nästan i samma klass som 1:an, får en 4:a

uppföljaren på den oändliga historien. mycket bra

tosslan

Inte fullt så bra som ettan, men ändå väldigt bra!

Arcadia

bra film men ettan e bättre

Venschla

Jag verkligen älskade den här när jag va mindre (när jag va mindre..).

Den oändliga historien (1984)
Den oändliga historien III (1994)