Stilla natt

2,2

Handling: En liten pojke ser sina föräldrar bli mördade av en utklädd och onykter tomte. Han växer upp med en rädsla för tomtar. En dag får han själv lov att klä ut sig till tomte där han jobbar. Någonting slår då slint i hans huvud och han greppar yxan och går ut på mördarstråk...

År: 1984
Regissör: Charles E. Sellier Jr.
Originaltitel: Silent Night, Deadly Night

Charles Dierkop
Eric Hart
Jonathan Best

Copyright TriStar Pictures

Det började bra men sen tyckte jag det gick nerför. Snygga och bra dödsscener men tyckte inte den va direkt läskig och så.

detta va inget att hänga i julgranen höhö.det fanns några snygga mordscener och så början oxå.det rädda filmen från en total flopp.kan inte förstå att det finns tre fyra uppföljare på detta
medel 2

Helt okej skräckis från 80-talet!

ledge

Jag har alltid haft en önskan att SVT kunde byta ut Kalle Anka mot en filmklipp från blodiga julfilmer. Då bode Silent Night Deadly Night vara ett praktexempel.
Blodig slasher med det lite kontroversiella temat att mördaren, iklädd tomtedräkt, på julafton springer omkring och har ihjäl människor på de mest brutala sätt. Främst använder han yxa som tillhygge men även pilbåge, hammare och ett "renhuvud".
Effekterna fungerar bra i denna rysare och är dess styrka. Kombinationen glad julstämning blandat med galen psykopattomte fungerar här utmärkt, och effekten förstärks genom att de blodiga morden sker framför hemtrevliga miljöer med leksaker, varma brasor och tända ljus.
Filmen har dock en stor svaghet och det är mördaren i sig. Tomten känns tyvärr inte särkslit skräckinjagande, mycket pga att mördaren har skägget nere vid hakan hela tiden. Om regissören istället hade gett mördaren en glad tomtemask så att han blev identitetslös så hade skrämseleffekten ökat betydligt.
sevärd slasher, men det är också allt. Mer för den som tycker om blodiga effekter än den som gillar spänning.

Sämre än så här kan det inte bli. Plotholes, dåligt skådespel och en av de tamaste upplösningar jag någonsin sett. Lite originell kanske, men fortfarande inte bra.

Rahkonen

En av de allra hårdaste slasherfilmern, bannlyst på många ställen. Men, måste rätta tidigare recensent för den släpptes nämligen i sverige, kraftigt klippt med varje droppe blod censurerad dock. Amerikanska unrated kassetten har ännu mer våld än den sk "oklippta" DVDn (som är unrated men fortfarande ofullständig). Go' film för hela familjen på julafton.

Rätt ökänd rysare i USA som aldrig släppts i Sverige. Elak och obehaglig historia som jag inte rekommenderar. Barn bör verkligen inte se detta. Finns fyra uppföljare.

Edit: Korrekt Rahkonen... fel av mig.

Silent Night, Deadly Night Part 2 (1987)
Silent Night, Deadly Night 3: Better Watch Out (1989)
Silent Night, Deadly Night 4: Initiation (1990)
Silent Night, Deadly Night 5: The Toy Maker (1992)
Silent Night (2012)