Den lilla sjöjungfrun

Musikal:

Musikal:

Handling: Ariel är en sjöjungfru som är mycket intresserad av det som finns ovanför ytan. En stormig natt räddar hon prins Eric efter en förlisning och blir kär i denna ytvarelse.

Ariel tar hjälp av den onda sjöhäxan Ursula som hjälper henne att bli människa i utbyte mot hennes röst. Men ger inte Eric henne den sanna kärlekens kyss kommer hon åter bli en sjöjungfru och Ursulas tjänarinna i evig tid.

År: 1989

Paddi Edwards
Edie McClurg
Will Ryan

producenten

Fin film. Underbar musik! En film som man blir glad av..

En av dem absolut bästa Disney filmerna någonsin. Sångerna trollbinder en och man kan inte sluta älska Ariel och den vackra filmen. Kan inte bli annat än betyg 5!

TheHobbit

Den lilla sjöjungfrun är nog den bästa av alla disney filmer enligt mig! Den är så underbart vacker, jag kan knappt beskriva den. Ett riktigt mästerverk! Jag skulle helt klart ha gett ett högre betyg än 5 om det gick.
Den är fantastiskt ritad, mycket bra röster och karaktärer, de bästa disney låtarna genom tiderna och samtidigt som filmen är så vacker så kan den vara skrämmande.. (och då syftar jag på Ursula). Man kan verkligen se den här flera gånger om, en klassiker!

Inte en av mina favoriter bland Disney. Men historien är söt och vacker.

bättre när man var yngre, men ändå bra i sin genre och ett plus för nostalgikänslan ^_^

bananasplit_96

En av åtskilliga Disney-klassiker! Den har allt som en Disney-film ska ha. Den är otroligt bra tecknad, har underbar musik och en lika underbar story! Det är så häftigt med undervattenslivet och alla vackra fiskar och koraller! De borde visa sådana filmer på Disney Channel, det heter ju DISNEY Channel, istället för det skräp som visas där nu.

Kestreal

Å som jag älskar den här filmen, har sett den så många gånger som liten att jag kan replikerna utantill, sitter ändå och ler fåraktigt så fort jag ser den.

madeleine_g

Nej tack! Hatar den här filmen ish!

sanlom

Jag älskar musiken, men bara på engelska. den svenska musiken är dålig gjorde och jag hatar Ariels röst när hon sjunger i den svenska filmen

Härlig Disneyfilm som så många andra. Två sånger med krabban Sebastian håller extra hög klass. Jag såg den för ca 17 år sedan sist och det enda negativa jag kan säga nu är att den kändes lite kort. Roligt och underhållande för hela familjen.

Filmen är animerad

Den lilla sjöjungfrun 2 - Havets hemlighet (2000)
Den lilla sjöjungfrun - Sagan om Ariel (2008)
Little Mermaid, The (2023)