Exorcisten III

2,4

Handling: Kommissarie Kinderman upptäcker till sin fasa att de fruktansvärda mord som hemsöker staden bär kännemärken av den nu döde Tvillingmördaren. Seriemördaren som blev avrättad samtidigt som en viss präst dog. Kommer ni ihåg Fader Karras från ettan? Vad hände egentligen med honom sedan han kastat sig ut från fönstret? Död och begraven kan det väl ändå inte vara han som är Patient X, som sitter inlåst i den värsta avdelningen på ett sinnessjukhus. Patient X är misstänkt lik Fader Karras, det vill säga när han inte liknar Tvillingmördaren.

År: 1990
Regissör: William Peter Blatty
Originaltitel: The Exorcist III
Alternativ titel:William Peter Blatty's The Exorcist III (full titel USA)
Alternativ titel:The Exorcist III: Legion (alt titel)
Ingår i tema: Spöken

Viveca Lindfors
Ken Lerner
Tracy Thorne

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

"En otäck uppföljare som är bättre än tvåan, men ändå ingen lyckad film."

Tack och lov är inte detta en upprepning av den första filmen av Exorcisten-serien, som förövrigt är en onödig serie. Det räckte med första filmen då den var annorlunda och skrämmande, det är precis lika här.

Men storyn är inte alls lika i det här fallet, nu händer det andra grejer, som faktiskt är intressant. Men det är segt och händelselöst.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 3
Effekter/Foto: 2
Filmlängd: 2

Den tredje Exorcisten filmen får en svag trea, den funkar som skräckfilm, men tyvärr inte som uppföljare.

Halloween_4

Det kommer för mycket Exorcisten filmer, och jag tycker att det bara är ettan som är bättre.

Ettan var mycket bättre.

Robert_Eriksson

Jag hade sett ettan, vilket är en otroligt bra film, så jag blev ganska besviken när jag såg den här. Den är inte dålig, men vill heller inte kalla den för speciellt bra.

Exorcisten (1973)
Exorcisten 2: Kättaren (1977)
Exorcisten: Begynnelsen (2004)
Dominion: Prequel to the Exorcist (2005)