Bakhåll

Krig:

Krig:
3,6

Handling: Det är de första dagarna av fortsättningskriget i ryska Karelin sommaren 1941. Den unga löjtnaten Perkola och hans avdelning får order att förflytta sig till byn Repola i främsta linjen. Hans fästmö, lottan Kaarina Vainikainen, har också kommenderats dit. Perkola ber om att Kaarina ska skickas bort från fronten eftersom byn är så utsatt, och hans förman går med på det. Glädjen över återseendet blir alltså inte långvarig. Kaarina åker från fronten med en transport av sårade, och Perkola beger sig ut på ett spaningsuppdrag bakom de ryska linjerna. Där nås han av beskedet att transportkolonnen har utplånats av ryska partisaner. Sorgebudet blir starten för Perkolas personliga krig.

År: 1999

Petri Manninen
Kristo Salminen
Kari-Pekka Toivonen

Timoti

Inte den bästa finska krigsfilmen. Krigs filmer från Finland brukar oftast vara mycket bra, det gäller även den här filmen. Jag tycker att Okäna soldat (orginalet) och Framom främsta linjen är mycket bättre än den här filmen. Men jag ska inte klaga, den här krigs filmen är också bra.

Wookad

Finland är kungar på krigsfilmer. Okänd soldat, Framom främsta linjen, och så den här. Helt otroligt! Skådespeleriet är suveränt, och det är inte allför mycket dödande/blod/action, utan även en hel del drama. Snyggt foto, klar fyra, mästerligt!

Undertones

En mycket bra krigsfilm som bra beskriver det helt meningslösa i krig, liknar i detta " Den tunna röda linjen" lite grann.

Kiyona

Den bästa film jag sett på länge. Väldigt finsk i både personlighet och miljö. Det är kanske därför den känns så äkta. Skådespelarna är underbara och det känns som om man upplever filmen i verkligheten. För att vara en "krigsfilm" så är det en sådan som även de som ogillar vanliga krigsfilmer med massa skjutande och blodiga scener kan gilla - då det inte är alltför mycket sådana scener. Mycket bra!!

andersm

Lite seg men rak och enkelt berättad. Bra tidskänsla och bra tillfälle att se ryska vapen i aktion, om man nu gillar sånt. Bra stridsscen mot slutet, svettigt och blodigt.

Robert_Eriksson

Vilken fantastiskt bra film! Oerhört intressant och gripande, med underbart skådespel, snyggt foto och mycket realistisk stämning! Finns absolut ingenting att klaga på! Ett måste för alla som tycker om krigsfilmer! Mästerverk!

Krigsfilmer är inget jag är så överdrivet förtjust i, och detta är inget undantag. Den var bara långtråkig och jobbig att kolla på. En bottenfilm!