Django

Western:

Western:
3,6

Handling: Django, en ensam revolverman med mörkt förflutet, vandrar genom ett öde ökenlandskap. Han plågas av minnen av en älskad hustru, som mördades inför hans ögon. Som ett varsel om våldsam död släpar han envist efter sig en förseglad likkista. Django kommer till en liten stad, på gränsen till Mexico, där människorna lever i ständig skräck för sadistiska banditgäng och mexikanska revolutionärer. Stadsborna vädjar till Django om hjälp. Men kan han se förbi sitt eget brinnande hat och blinda hämndbegär? Och vem, eller vad, ligger i den mystiska kistan?

År: 1966
Regissör: Sergio Corbucci
Originaltitel: Django
Ursprungsland: Italien, Spanien
Längd: 01:30 (Italien), 01:27 (Spanien), 01:31 (USA)
Franco Nero
Erik Schippers
Rafael Albaicín
José Canalejas
Eduardo Fajardo

Django e lite av en kultrulle. Italiens svar på Clint Eastwood, Franco Nero mantlar rollen som den fåordige och hårde Django på ett ypperligt sätt. Gimicken med kistan som han släpar på e skön. Innehållet i den e ännu skönare. För så fort vi tittare får reda på vad kistan innehåller så förstår vi att det kommer att bli lite småröj.
Ändå tycker jag att det är något som fattas i den för att den ska få ett bättre betyg. Något ojämn helt enkelt.

En 2 som film, men en 3 i sin egen genre & som underhållning.

Har ju inget som helst att göra med Tarantinos uppföljare...!(?)

Franco Nero är cool som tusan och filmen är en skön spaghetti-western som har några shyssta "röj-scener" Stark trea!

clint_estwood

En av de bästa westernfilmerna som någonsin har gjorts!

rednaxela

Denna är snäppet bättre ´än den gode den onde den fule.Men karaktärerna här är alldeles enorma speciellt franco nero som agerar lika bra som clint eastwood skulle ha gjort i denna film.Väldigt intressant historia med en mängd häftiga skjutningar och innehållet?ja det är givetvis brutalt.

Rekommenderas till alla som håller western filmer nära hjärtat.

Oskar_90

Undvik den engelska dubbningen(dvs om du inte vill skratta lite).

tinytom

Detta är den absolut bästa Western film som någonsin gjorts.Franco Nero är suverän i huvudrollen.Se denna om ni ej har gjort det.

Sukiyaki Western Django (2007)
Django Unchained (2012)