Livets hjul

3,8

Handling: Filmen följer en pojke som i första delen av filmen undervisas av en äldre munk om naturen och livet. I den andra delen har pojken blivit ungdom och i de följande delarna får man följa honom i alla livets skeden tills han själv blir en munk som tar sig an en lärjunge.

Det här är en berättelse om två munkar som trots att de lever isolerade från omvärlden ändå inte kan undgå lockelser, lidande och passioner.

År: 2003
Regissör: Ki-duk Kim
Originaltitel: Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Alternativ titel:Frühling, Sommer, Herbst, Winter... und Frühling (Tysk titel)
Alternativ titel:Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring (Internationell titel)
Ursprungsland: Sydkorea, Tyskland
Min Choi
Ji-a Park
Min-Young Song

Enigmatic

Fantastiskt vacker film om ett hårt liv. Jag har sett att andra kritiserar den för att den porträtterar buddhismen felaktigt, men med tanke på att regissören är katolik så lär väl syftet knappast vara att presentera en annan religion. Det handlar om ett liv, helt enkelt. Jag vill verkligen rekommendera alla som gillar långsamma och vackra filmer att se Livets hjul.

djerryg

Det här en väldigt annorlunda film jämfört med det "vanliga" västerländska tempot i filmer med action och högt tempo. Den här är en fridfull film med väldigt djupa budskap som kräver att man tar sig tid att reflektera över "livets hjul". Det är en helt fantastisk berättelse och jag kommer inte glömma den här filmen i första taget.

Mycket vacker film vars foto med landskapet är bedårande. En välgjord historia som låter oss följa karaktärerna under olika årstider och tidsperioder. Lite dialog, men det låter en ta och njuta av det visuella desto mer.

Daniello_

En asiatisk vacker film. Underbart foto. Dom säger väldigt lite i filmen, vilket är irriterande. Men köp den för ögats skull.

Xenomorph

En mycket seg film med onödigt mycket djurplågeri. Det sägs extremt lite i den här filmen och jag gillar den inte så mycket..

Enigmatic