Min japanska vän

3,7

Handling: En svart, men humoristisk filmatisering av den bästsäljande romanen ”Underkastelsens sötma” av Amélie Nothomb, om den romantiska, unga fransyskan Amélie som återvänder till sitt födelseland, Japan.

Hon möts av en sluten värld av regler som lyckas degradera henne från översättare till toalettstäderska. Hon prövas till galenskapens gränser tills hon av en slump finner en egen väg till frihet.

År: 2003
Gen Shimaoka
Heileigh Gomes
Eri Sakai

dean martin

Frustrationen blir stor över den hierarkiska kulturen i japan, men man inser ju att det inte är mycket hon kan göra åt det. Men hur står hon ut så länge? Det handlar givetvis om nåt djupare en bara ett arbete.

När jag fått smälta den här filmen kanske jag höjer betyget till en 4a. Jag misstänker starkt nån slags djup symbolik här!

lindajjj

4+ i genren extremt originell, totalt bisarr dramakomedi med svärta. Enormt bra! Jag satt som klistrad. Sen har jag själv erfarenhet av liknande arbete... så jag kunde verkligen leva mig in i helvetet. En briljant film, faktiskt.

Mary Jane

Effektfull film med en sensuell underton. Det är dock inte en man som är objektet för förälskelsen utan en kultur.
Att se den är att vara i en drömvärld för en stund.