Hemligheter och lögner

3,8

Handling: En historia om en svart kvinna som söker sina rötter och finner att modern är vit och bor i Londons fattigkvarter...

År: 1996

Brian Bovell
Trevor Laird
Claire Perkins
Elias Perkins McCook

För lång och långsam första halvan, men oj va filmen lyfter sig och blir spännande den andra! Rörande och bra skådespel, särskilt mot crescendot på slutet.

Få filmer om egentligen någon har påverkat mig såpass emotionellt som Mike Leighs "Hemligheter och lögner" har gjort. Leighs regi är otroligt bra och han får verkligen ut allt ur samtliga skådespelarna. Det blir väldigt lätt att identifiera sig med karaktärerna och förstå deras lidande. Hela temat blir väldigt tydligt och det blir nästan omöjligt för att hålla sig från gråt. Ett otroligt verk som verkligen förtjänar högsta betyg, ett mästerverk med andra ord.

Savannah

Mike Leigh KAN göra film, right? Underbar berättelse dä minsta roll har betydelse, där skådespelarna verkar handplockade (Blethyn!) och såväl manus som regi är helt perfekt. Aningen lång, men hundraprocentigt sevärd.

BeckyLou

En av de bästa brittiska filmer som gjorts. Väldigt bra film, Brenda Blethyn är helt fantastisk.
Se den!

Elisabet

Det här är min älsklingsfilm alla kategorier.
Jag tycker om prick allt i den, allt som Fröken Lök har berättat om. Underbart foto .., finurligt upplagd historia ., birollerna är som huvudroller nästan, på brittiskt vis bara så bra spelade, (tänker på fästmannen till den biologiska dottern .., jag tror att han heter Lee Ross i verkligheten, ååå, han strutt-går på ett sätt och kan verkligen gestalta "hjääälp, vad har jag hamnat i för familj ?!"), fotografen i filmen (Timothy Spall).., mmm. Och inte att förglömma dom små historierna ur livet, berättat dels genom kameraögat, men också av dom som blir fotograferade !
Det här är film när det är som allra, allra bäst !