Törnfåglarna

4,0

Handling: Clearys utvandrar 1920 från Nya Zeeland till Australien och slår sig ned på Drogheda, en gård utanför Gillianbone. Tillsammans med dem lär vi känna jackaroos och nybyggare, farmarna på Braich y Pwll och Dibban-Dibban, småstadstillvaron i Gillanbone och det många gånger hårda farmarlivet. Men främst är filmen en skildring av familjen Cleary och deras närmaste: föräldrarna Paddy och Fee, dottern Maggie, fader Ralph de Bricassart...

Historien som sågs av hela 4,1 miljoner tittare när det sändes i TV i Sverige för första gången.

År: 1983
John Friedrich
Stephen W. Burns
Brett Cullen

LisaMarie

Underbara skådespelarisnatser i en underbar, romantisk men ack så sorglig handling. Intressant karaktärer och flera intressanta bihistorier. Den är väldigt lång, men det är bara bra eftersom man bara vill se mer! Den här hamnar helt klart på min lista över bästa kärleksfilmerna någonsin. Ändå vill jag bara säga till alla som nu tror att den är en enda stor smörig klysha. Tänk om! Det finns så mycket mer än bara huvudstoryn och romantik i den här filmen. Livsödena är lika många och vitt skilda som de är intressanta.

Det var länge sedan jag såg en så bra film som den här. Redan från första början blev jag fast och kunde nästan inte sluta titta! Den är otroligt gripande, känslosam och vacker. Helt klart en av de bästa kärleksfilmer- och filmer jag någonsin sett. Underbara skådespelarinsatser! Ett fantastiskt mästerverk!

Sallee

Törnfåglarna, har länge stått överst på min lista som jag hade velat se. Har hört så otroligt mycket gott om denna mini serie som är uppdelad i fyra delar. Själv tyckte jag att den var vacker och vid vissa tillfällen sorglig. Men törnfåglarna kommer aldrig upp till den nivån, som jag hade velat ha den. Däremot är det mycket fina skådespelarinsatser som berör en.

Betyget hamnar på -4

Isabellet

Detta är en film man aldrig vill ska ta slut.
"Love never come easy" är en bra förklaring på denna filmen, tycker jag iallafall. Även fast den är 7 timmar lång blir den aldrig tråkig. Alltid spännande och sorgliga saker som händer. En film som alla borde se!

det här är en film som jag kommer att komma ihåg.Men en sak jag grät int ens lite i filmen så ja den är inte sorglig den blir lite för mycket i filmen jag tror att boken är böttre.`! Colleen mcllugh har själv sakt att hon inte tyckte att själva serien var nå bra, bara bedrövlig.Jag förstår colleen.

Trygghanza08

Så romantisk underbar! Rachel Ward var så vacker i filmen och spelade så underbart! Man såg verkligen kemin mellan Rachel Ward och Richard Chamberlain. Jag måste också säga att filmen kund einte utspela sig på en bättre plats. Det var ett paradis!

En film som man aldrig glömmer!

Noisome

kunde nästan önskat att den var ännu längre. totalt fantastisk film, tjejfilm, ja, men sevärd för killar också. storyn är väldigt gripande, med den tuffa lilla Meggie som kämpar förgäves mot sin kärlek för den 20 år äldre prästen.

LisaMarie