På västfronten intet nytt

Krig:

Krig:

Handling: Handlar om en grupp tyska skolungdomar som går med i Första Världskriget, men de inser så småningom krigets meningslöshet.

Baserad på E. M. Remarques klassiska roman.

År: 1930
Regissör: Lewis Milestone
Originaltitel: All Quiet on the Western Front
Alternativ titel:Im Westen nichts Neues (Tyskland)
Längd: 02:11, 02:18 (Copyrightlängd ), 02:25 (Storbritannien, klippt)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Richard Alexander
Harold Goodwin
Slim Summerville
G. Pat Collins

Lite väl långdragen ibland och jag tyckte att man inte riktigt fick med allt som var med i boken. Nyinspelningen håller högre klass. Samtidigt hyfsad för sin tid. Svag 3:a.

C12

En film som är lika aktuell idag som 1930.
En oväntad filmintrig, helt fjärran från alla krigshjältefilmer.

Den känns väldigt äkta på något sätt, och den känns yngre än 80 bast. Men jag tycker ju inte om krigsfilmer (alltså såna där med bara en massa pangpang och soldater som snackar skit) vilket den här filmen är i ett nötskal. Men den är inte dålig och för alla dem som gillar typ Saving Private Ryan så rekommenderar jag den!

En stark 2+ som film & i sin egen genre.

Tagline: At last... the motion picture!

Naja, denna film, noggrannheten till trots från regissören, tilltalade mej sådär; jag skulle gärna se om den en gång till med en filmvetarprofessor för att förstå det storslagna. För filmen vann 2 Oscars (Bästa Film och Bästa Regi: Milestone) samt ligger stabilt på IMDb Top 250.
Visst förstår jag att filmen rent objektivt har kvaliteer med tanke på den tid den kom på. Manuset är väl hyfsat (minns ej klart) utefter den klassiska boken av Erich Maria Remarque från 1929, som fö. är helt lysande som litteratur (!). Boken är en roman, men den speglar ändå delvis Remarques egna upplevelser från 1:a världskriget, och man tolkar igenom då man läser att Baumler är lika med författaren. Men slutar verkligen filmen som boken slutar...?
Skådespelet är för den tiden rätt bra ändå, särskilt av Ayres (spelar soldaten Paul Baumler) *.
Snyggt foto bitvis.
Men rent subjektivt är denna film lite, lite seg. Dels har den tappat det riktigt stora allvaret boken vill förmedla om hur fasansfulla krigen i själva verket var, då filmen fokuserar lite väl mycket på de glada scenerna mellan Tjaden, Cat och Baumler.
Jag kan faktiskt dessutom tycka att versionen från 1979 med bl a. Borgnine är lika bra om inte snäppet, snäppet bättre. För jag anser filmen från 1930 förlora på den tidens brist på filmteknik.
Apropå det finns filmen i en stumfilmsversion som hade premiär hela 73 år efter urpremiären, 2003 i Bristol - jag undrar jag hur den är?
Ja, filmen har för extrembillig slant (10 kr) hamnat i DVD-samlingen och det kan den vara värd. Filmen kan och tål att ses om, men jag skulle MYCKET hellre rekommendera er att läsa boken!!

Trivia: Douglas Fairbanks Jr and even the book's original author, Erich Maria Remarque, were both considered for the lead role. / Banned in Italy until 1956. / Nazi rabble rousers stormed screenings of the film in Germany, often releasing rats or stink bombs into the theaters, as the wounds of defeat in the First World War still ran deep. This led to the film ultimately being banned by the Nazi party. It wouldn't receive proper screenings in Germany until 1956, though it did play to packed houses in 1930 in neighboring Switzerland, France and the Netherlands with special trains and buses being laid on to transport Germans to screenings. / * In part because of his experience in playing the part of Paul Baumer, Lew Ayres became a conscientious objector during the Second World War. His films were banned in over 100 Chicago theaters. / Milestone var oerhört noggrann med autenticiteten i filmen.

Tidig och oväntat bra krigsfilm med närmare 80 år på nacken. Inledningen på skolan är dålig med förfärligt skådespel och fåniga reaktioner. När de väl ger sig ut i krig höjs både intresset och kvalitén på filmen. Anses av många vara USA:s mest våldsamma film för sin tid, men särskilt groteskt blir det egentligen aldrig. Kommer bara ihåg en scen med lösa kroppsdelar. Godkända krigsscener med tanke på filmens ålder och de blir aldrig påfrestande dåliga som vissa antyder.

Säkert jättehäftig för sin tid, men nu imponerar denna film inte alls. Den var ganska trög och tråkig och de så kallade effekterna var bara mossiga. Fast vad mer kan man vänta sig av en 77 år gammal film? Denna rulle håller varken tekniskt eller dramaturgiskt längre.

klicket

En mycket bra filmatisering av en mycket bra bok! En handling som håller hela filmen igenom!
Ganska avancerade krigscener för att vara gjord på 1930-talet, kunde dock ha haft lite bättre statister!
Fina och välgjorda omgivningar, samt bra skådisar!

Sevärd!

Filmen är svartvit

På västfronten intet nytt (1979)
På västfronten intet nytt (2022)