They Live

Handling: De påverkar våra beslut utan att vi vet om det. De bedövar våra sinnen utan att vi känner det. De kontrollerar våra liv utan att vi märker det. Vi sover... De lever! John Nada gör en otrolig upplevelse. Då han tar på sig ett par solglasögon förändras allt omkring honom. Några av människorna som kommer mot honom har märkligt förvrängda ansikten. Överallt blinkar konstiga neonskyltar, med budskap och ordrar som inte kan missförstås. John menar att den värld han lever i är bebodd av främmande varelser. Allt tyder på en sedan länge planlagd invasion. De främmande varelserna utreder systematiskt jorden. Då John sluter sig till en underjordisk rörelse för att ödelägga de främmande varelsernas högkvarter upptäcks han och en nådlös jakt börjar...

År: 1988

Lucille Meredith
Susan Blanchard
Norman Alden
Dana Bratton

Helskön film, rätt b men vad gör d när man får en skaplig portion humorn, trevlig action, soft musik och en viss orginalitet.

Carpenter har målat upp en kuslig och intressant världsbild. Tyvärr är idén inte särskilt fräsch, och skådespelarna lämnar mig ganska oberörd. Den överdrivna slagsmålsscenen är bara tramsig.

Oskar_90

Tidlös och skön film som aldrig känns långtråkig. En intressant idé som jag gillar skarpt. Tyvärr är det något som fattas, kanske lite bättre förklaring - eller kanske bara MER?!

En film som jag varmt rekommenderar till alla!

Inte Carpenters bästa, men inte heller den sämsta. Lantisen Roddy Piper i huvudrollen är bitvis lite rolig. Småputtrig idé som dock inte håller hela vägen.

Filmen är både i färg och svartvit