Harry Potter och fången från Azkaban

Handling: Harry Potter går sitt tredje år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Ingenting är sig likt. Sirius Black, den ökände massmördaren som suttit i fängelse i tolv år, är på rymmen. Det sägs att han är på väg mot Hogwarts. De grymma fångvaktarna från Azkaban har kallats in för att hålla vakt. Harry Potter går inte säker, inte ens bland sina vänner... Men han är fast besluten att lösa mysteriet med Sirius Black.

Regissör: Alfonso Cuarón
Originaltitel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Alternativ titel:Harry Potter 3 (söktitel )
Ingår i tema: Varulvar

Bonnie Wright
Mark Williams

Copyright Warner Bros.

filmernas härskare

Jag struntar i att det finns ändringar från boken eller att det inte är samma Harry Potter-känsla som i föregående äventyr.
För jag gillar intensivt det Alfonso visar oss, en helt annan stil, som skiljer sig mycket från föregående filmer (vilket är en höjdpunkt, den första och den andra delen är så barnsliga).

Den här gången får vi vackrare musik, häftigare effekter och en bättre historia att engagera sig i.

Denna gång kan även de vuxna, som kanske inte alls är intresserade av filmerna, hänga med i denna vackra och engagerande berättelse. Detta är mäkta imponerande.

Bästa delen i serien, helt solklart att denna är bättre än oväntad försämrade fjärde delen på ALLA sätt (jag lovar, den fjärde är bara mycket slarvigt gjord). Jag hoppas att mer folk börjar inse att detta är bättre än de andra delarna...

Filmen blir mörkare, men blir samtidigt ljusare.

crazybaby

Filmerna blir bara bättre och bättre, men jag tycker att de alla håller sig på en trea-nivå. Det spelar ingen roll hur många specialeffekter de lägger in, de känns inte magiska.
Dock är de smått roande, vilket gör att jag ger filmen en trea och inte en tvåa.

drummer_86

Absolut en av de bästa Harry Potter filmerna. Helt grym film. Alfonso Cuarón som regiserade lyfte Harry Potter filmerna till helt ny nivå. Det finns ett specielt klipp i "Den läckande kitteln" i början av filmen när Mr Weasley berättar för Harry om Sirius Black. Det klippet är 1:46 min långt. Allt i ett enda kamera svep. Och om man kollar i bakgrunden så händer det massa saker helatiden som man kanske inte lägger märke till första gången man ser filmen! Otroligt kul att titta på!
Otroliga skådespelarinsattser. Och John Williams överträffar sig själv ännu en gång med den hittils bästa musiken till filmerna.
GRYYYYYYYYMT!!

Ajice

Helt fantastiskt, gillar mörkret och Sirius, boken fångar det så vackert men filmer är... <3

heroin

Här kommer återigen en spännande berättelse från JK Rowlings fantastiska böcker.
Minns att nackhåren nästan reste sig när jag läste den underbara boken denna film är baserad på.
I början var jag kritisk till filmen, ny regissör och ny Dumbledore gjorde att jag inte kan ge den högre betyg.
Trots det tycker jag att den håller.
Tänkte sätta en trea, men efter att ha sett om den får det bli en fyra.
Jag både gillar och ogillar den nya miljön filmen är inspelad i.

Historien i sig är såklart spännande som alltid, och alla barnskådespelarna har verkligen vuxit sig in i sina roller, speciellt Emma Watson.
När Harry ser "ett visst namn" för första gången på "Marodörkartan" riktigt isar det till av spänning!
En svag fyra blir det, och sedan vill jag avsluta med att säga att gillar ni filmerna men inte läst böckerna, FÖR GUDS SKULL; läs böckerna. När man läst boken blir varje film hundra gånger bättre.

IWantItThatWay

Harry Potter-filmerna blir bättre och bättre. Även om det blir lite väl klyschigt och överdrivet ibland, så är filmen riktigt välgjord och spännande! Det är häftigt hur allt hänger ihop. Riktigt proffsigt och bra skådespelare! Ett minus dock för att den är lite krånglig. Jag skulle nog förstå bättre om jag såg den igen. Svag fyra!

Jag älskar Harry Potter och gillar den här filmen men tyvärr är det den sämsta av de hitills sex (kanske beroende på att boken nog är den bästa!) men för det absolut inte dålig och några av mina favoritscener hittar man här!

lite bättre än dem två första men fortfarande tråkigt

Salve

Bra film! Det börjar bli lite mer inslag av humor i filmen, daniel, emma och rupert har utvecklats mycket som skådespelare. Boken är bra och filmen var också bra.

playmate

Helt ärligt. Det är svårt att inte bli berörd. Hur töntig Mel Gibson än är i sitt blåmålade ansikte och skotska dialekt så är det en film som berör. Braveheart stämmer in på nästan alla punkter på Joseph Campbells lista på en hjälte och det är det som gör att det blir för mycket.

Harry Potter och de vises sten (2001)
Harry Potter och hemligheternas kammare (2002)
Harry Potter och den flammande bägaren (2005)
Harry Potter och Fenixorden (2007)
Harry Potter och halvblodsprinsen (2009)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 1 (2010)
Harry Potter och dödsrelikerna: del 2 (2011)