Släpp fångarne loss, det är vår!

Handling: Svenska Ord nr 8: Sveriges Mel Brooks kallas Hasse och Tage utomlands, vilket stämmer om man till vansinnigheterna också lägger en stilla poesi och en politisk satir. I den här filmen är det den svenska fångvården som får på moppe. Korta Lena och långa Tage är moderna sagofigurer.

År: 1975
Regissör: Tage Danielsson
Originaltitel: Släpp fångarne loss - det är vår!
Ingår i tema: Guldbaggen - Bästa film

Anna-Lisa Fröberg
Manne Grünberger
Fred Gunnarsson
Rune Gustafsson

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

crack_of_dawn

Denna film är underbar! -på sitt eget lilla vis...

Inte någon action direkt, men Hasse o Tage har en förmåga att göra saker lyckade ändå.

Robert_Eriksson

Hans Alfredson och Tage Danielssons humor är i den här filmen alldeles för löjlig för att jag ska tycka att den är rolig. Ibland känns det nästan som att man sitter och tittar på ett barnprogram. Lena Nyman är lika avskyvärt jobbig och värdelös som vanligt. Finns det någon i hela världen som kan tycka att den kvinnan är bra? Filmen innehåller även ganska mycket dålig sång och musik. Jämfört med dagens humorgäng som tex. Killinggänget känns det här otroligt simpelt och dåligt. Jag gillar att filmen har ett politiskt budskap, men måste man gjort den så fruktansvärt larvig?

Polare

Denna film ska man se när man är barn, då tror jag man fattar mer med humorn, Men budskapet är som vanligt politiskt på ett sånt där Hasse & Tage sätt, nu när båda är med blir de inte alls så bra, bara för barnsligt, larvigt som sagt.

Stark 3:a, lite för fånig på sina ställen håller ner betyget.

crack_of_dawn

Denna film är underbar! -på sitt eget lilla vis...

_Sara_

En sån där ovanlig film som bara Hasse & Tage kan göra :)

Polare

wildfire

... VAD FAN ÄR DET HÄR! skit skit skit. "fångarna" heter det.

Replica

Jävla skräp säger jag...inte det minsta underhållande.

Robert_Eriksson

Biopremiär: 1975-12-06