1492 - Den stora upptäckten

Handling: Christopher Columbus får med sig några besättningar för att ta en kortare sjöväg till Indien. De lyckas sikta land och säger att det tillhör kungen. Landet råkar redan vara bebott. Indierna förslavas och deras skatter plundras. Kungen vill ha mer skatter, så indierna sätts i gruvor för att arbeta tills de dör. Columbus känner sig lite utstött och gråter en skvätt. Så småningom upptäcker någon att det finns vatten på andra sidan fastlandet. Upptäcktens namn ändras. En kille som skriver en cool reseskildring (hälften påhittat) åt adeln hemma i Europa får ge namn åt den nya kontinenten.

År: 1992
Fernando Rey
Michael Wincott
Tchéky Karyo

Spirit1

1492 Den Stora Upptäckten.Om det var Columbus eller Vasco Da Gama som upptäckte stora delar av den då outforskade världen enligt Europeiskt synsätt bråkar ju bla Spanien om än idag.Men att Christopher Columbus som spelas av Gerard Depardieu i 1492 sannolikt var först med att upptäcka vad vi idag känner till som Amerika även om det var en av dessa öar han hamnade på först lär ju ha mindre betydelse.En bra film som visar hur Europa försökte tvinga på omvärlden sin Kristna religion oavsett hur många som dog under den resans gång.Att det naturligtvis blev konflikter på ett tidigt stadium som 1492 också visar är ju inte så konstigt då två helt olika kulturer i det närmaste kraschade in i varandra.

Man kan under filmens gång känna paniken bland besättningen på dessa fartyg då de vid denna tidpunkt i historien var fullt övertygade om att man tippade över jord kanten om man seglade tillräckligt långt.Att sedan Columbus i det närmaste blev politiskt utfryst av Spanska regeringen efter denna mänsklighetens hittills största upptäckt var ju bara att vänta som ju filmen också visar då det alltid finns personer med tillhörande underhuggare som är snabba att utnyttja dessa ändamål för egen vinning.Mycket bra film om en viktig tidpunkt i historien.

Håsen

Njaa... Columbus tröttnar man snabbt på och skurken Moxica är bara jobbig. Den här filmen hade kunnat bli minst en timme kortare. I slutet sitter man och halvsover och undrar om de har förlängt f-nskapet för att j-vlas med publiken. Men innan de jobbiga slutscenerna är filmen ganska bra, och som i så många andra filmer är musiken utan tvekan mest fångande.

Robert_Eriksson

En mäktig och fascinerande film om Christofer Columbus och hans upptäckt av kontinenten Amerika. Den innehåller bra skådespel och känns hyfsat verklighetstrogen. Mycket vacker och passande musik av Vangelis. Mitt betyg hamnar på en svag fyra.

Pesole

Det här är en av de sämsta filmerna jag har sett, jag verkligen hatar den här filmen. Den är inte alls bra.

Spirit1

Robert_Eriksson

Film-n

En rätt bra film Inte sådär superbra men sevärd,
bra musik

korp72

En bra film om Columbus, inte historiskt korrekt men klart sevärd.

MarManHollow

Vacker film, bra historia lektion!

Håsen