Welcome to Sarajevo

Krig:

Krig:

Handling: Ett bröllop slutar i tragedi då brudens mor skjuts till döds av en prickskytt. Michael Henderson filmar det hela men ingriper inte.

År: 1997
Vesna Orel
Davor Janjic
Vladimir Jokanovic

Andatarwen

Filmen som bygger på en flickas öde under krigt är menad att påverka tittaren - verkliga klipp från kriget har lagds till handlingen och ger filmen en viss dokumentärlik prägel. Tyvärr blir mixen inte helt lyckad utan man hade önskat att regissören valt antingen dokumentär ELLER fiction. Trots att de hemska bilderna och många starka repliker onekligen berör tittaren förstörs upplevelsen av tidvis extremt dåliga skådespelarinsatser och ett manus som ibland brister i försöken att framställa reportrars försök att leva normalt i en så onormal situation. Personligen tror jag att en starkare fokus på lokalbefolkningens liv skulle ha hjälpt upp manuset.

Som det blev fattas något i filmen. Själva tanken är bra, men det räcker inte hela vägen.

Andatarwen

Robert_Eriksson

En bra och stundtals ganska stark film om det hemska kriget i forna Jugoslavien. Stark trea!