St. Elmo's Fire

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Strax efter att ha lämnat college återförenas sju elever på sjukhuset, sedan två av dem varit inblandade i en smärre bilolycka. Var och en av de sju har sina förhoppningar, krav och strävanden. De ställs inför beslut som sätter vänskapen på svåra prov.

År: 1985
Mare Winningham
Martin Balsam
Andie MacDowell
Joyce Van Patten

Tror jag har svårt för coming of life genren till att börja med och detta fragmentariska 80-tals collage hjälper mig inte på traven. Gillar att de är ett osärbart gäng det kretsar kring, men det är nog en för svag röd tråd för mig här.
Är de inte lite för gamla för att bete sig så omoget tänker jag många gånger under filmens gång!

lindajjj

2-. Det här var inte mycket att hurra för. Banalt och långtråkigt.

filmen är för splittrad och går egetligen inte någonstans och jag får inte ut något av filmen. det är kul att se skådespelarna i nya roller men filmen i helhet är inte så bra...

Cruel_Intentions

filmen är ganska bra, typisk ungdoms serie avsnitt... men som en film ganska tråkigt..

BeckyLou

En klar trea! Den kanske inte är en av de bästa fran brat packet men den är helt klart sevärd och rätt underhallande. Rob Lowe och Emilio Estevez är rätt daliga men det är kul att se Judd Nelson (Bender i Breakfast Club) som konservativ yuppie!
Rolig tripp tillbaka till 80-talet och sen är ju andrew mc carthy väldigt charmig här...:)

GrandMaster_E

Det så kallade "Bratpack" gänget (Emilio Estevez, Rob Lowe, Judd Nelson, Ally Sheedy, Demi Moore, Andrew McCarthy mfl) var under 80-talet världens hetaste filmgäng och de medverkade i en rad filmer tillsammans om hur det är att vara ung och växa upp. Av dessa så är det Frukostklubben (1985) som är bäst. Samma år gjordes St Elmo's Fire och den kan ses som någon form av uppföljare till Frukostklubben. I filmen så har 7 vänner tagit studenten och skall nu ut i vuxenvärlden och klara sig. Alla har de olika problem som vissa är mer spännande än andra och det är det som är filmens svaghet samt styrka. Det handlar om kärlek, vänskap, otrohet och själviskhet. Joel Schumacher bakom rodret vill väldigt mycket på begränsad filmtid och detta gör att vi i publiken fäster oss vid en eller två av huvudkaraktärernas öden eftersom vissa är mer intressanta (ungefär som ett OC-avsnitt). Karaktärerna fördjupas inte helt utan kommer halvägs och dessutom så hoppar filmen lite väl framåt ibland (tolleransnivån är stor hos de medverkandes karaktärer). Men jag är svag för den här sortens filmer som speglar vänskap och svårigheter vid ingången i vuxenlivet och filmen är långt ifrån dålig (kanske något föråldrad). Skådisarna gör bra ifrån sig mer eller mindre och låten St Elmo's Fire (Man in Motion) av John Parr är utsökt. Titeln St Elmo's syftar på restaurangen där vännerna träffas för att umgås. Stark 3:a från mig, filmen är bra.

pillan

En klassiker ifrån 80-talet.
Några studenter har slutat skolan , nu börjar allvaret för dem.
Rob Lowe och Demi Moore är skönast här.