A.I. Artificiell intelligens

Handling: Efter att Stanley Kubrick under flera år jobbat med filmen, anlitade han innan sin bortgång Steven Spielberg för att genomföra den. A.I. utspelar sig i en nära framtid när barnalstring är något som noga övervakas av regeringen, och robotar med mänskliga känslor utvecklas

År: 2001

Adrian Grenier
Clark Gregg
Kevin Sussman
Tom Gallop

Detta är en härlig och vacker film med fantastiskt bra skådespelare som bara gör filmen bättre. En snyggt berättad framtidssaga som faktiskt har väldigt många brister, som jag har överseende med, för att jag tycker om filmen så mycket. För det första är den lång och ganska innehållslös, men det som gäller i filmen är det man verkligen fokuserar på, Haley Joel Osment som är en så bra skådespelare trots att han bara... Just nu är 18 ungefär. Dessutom är Jude Law trevlig som robot, och den lilla nallebjörnen är förbannat gullig faktiskt. Det är en seg film, men jag är ganska ihärdig, jag stod ut och blev nöjd med resultatet. Fast mot slutet tror jag Spelberg gick lite för långt.

storvreten

Steven Spielberg är ofta sin egen värsta fiende. I "AI" är de första 45 minuterna briljanta. En familj ska förhålla sig till en ny robotson och Spielberg briljerar i att kallt registrera den förvirring och det kaos som uppstår när de försöker lära sig detta nya. Resterande film är ett slags Pinocchio i framtiden-scenario där filmen blir alltmer ohejdbart sentimental fram till en sista fjärdedel som måste vara bland det mest outhärdliga (inkl Ben Kingsleys berättarröst) som visats på vita duken. Likt oceanångaren Titanic lämnar AI kajen stolt och säker men slutar sin resa med en reva i bogen och kollapsar ner mot havets botten. Se den för skådisarna, Haley Joel Osment är mycket bra rätt igenom, men stäng gärna av efter två timmar. Då blir filmen i alla fall OK.

Det här är en sci-fi-film av Steven Spielberg som jag hade vissa förväntningar på. Inledningen tycker jag är bra, men sedan tycker jag historien blir konstig, utdragen och krystad. Filmen känns ändå välgjord och ganska snygg även om vissa effekter känns billiga. Sentimentalt så det förslår och betyget blir till slut en svag trea.

Ajice

Älskar den här filmen. Haley Joel Osment är ju självklart jättebra och oemotståndligt begåvad, jag älskar Jude Law, han gör oss inte besvikna här heller (being a Love-bot ;))

Jag föll för berättelsen redan som liten, jag var besatt, och någonstans där började mitt intresse för sci-fi förpuppas. Men det är verkligen en fin och annorlunda film som jag tycker du borde se om du inte redan gjort det... Gör det isf igen :P

Alkvettern

Filmen är "två delad" och jag förstod inte andra halvan.

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: +
Regi: Steven Speilberg +
Skådespelare: Haley Joel Osment +
Unik: +

starchild

Intressanta karraktärer. En bra version av en gammal klassiker.

som många säger här att den första timmen va bra resten va inte lika bra det stämmer

en mycket bra film som rör och man får en helt annan syn på hur framtiden egentligen kommer bli

AggieD

En väldigt vacker och konstnärlig film. Inte nog med att Haley Joel Osment är lysande i den här filmen, den är även sorglig och söt. Man gråter i många scener av filmen. Det är en hemsk film hur lyckligt slutet än är.