Ring, The

Handling: Journalisten Rachel Keller (Naomi Watts) blir ombedd att undersöka sin systerdotter Katies plötsliga död. Genom Katies vänner upptäcker Rachel en kuslig vandringssägen om en videofilm som börjar med en ring och fortsätter med en rad spöklika klipp. Efter att du sett filmen ringer telefonen och en röst meddelar "du kommer att dö om sju dagar". Krypande spänning där du fruktar det du anar men inte kan se. Filmen är en nyinspelning av Hideo Nakatas Ringu som 1998 blev en enorm succé i Japan och övriga Asien.

År: 2002

Tess Hall
Adam Brody
Alan Blumenfeld
Pauley Perrette

Detta är den bästa skräckfilmen jag sett. Den är spännande, skrämmande och även lite sorlig. Jag älskar hur filmen knyts ihop bra i slutet och jag älskar alla små väluttänkta detaljer som knyts samman med handlingen och som bidrar till ens upplevelse.

Att hämta inspiration från Japan var helt klart en bra idé =)

kaj08

Hade stora förväntningar på den här filmen så jag blev riktigt besviken när jag väl såg den. Handlingen känns inte speciellt genomarbetad, utan det lämnas en massa lösa trådar hela tiden som inte binds samman eller får någon förklaring. Verkar vara ett hastverk som snuddar till att vara en B-film, om det inte vore för de rätt snygga miljöerna. Skådespeleriet är inte speciellt imponerande heller, och ungen i filmen är inte det minsta trovärdig. Slutet av filmen urartar helt, det ska väl vara otäckt, men vi satt och asgarvade i soffan eftersom det kändes som en parodi på en skräckfilm.

Nikita

Inte alls så läskig som jag hade trott; kändes mer som en deckare.

Silverpilen

Den läskigaste skräckfilm jag någonsin sett! Riktigt läskig, skrämmande och obehaglig! Var knappt fjorton år när jag såg den första gången och kommer ihåg att jag fick stränga order att titta på filmen med min mamma. Filmen är också väldigt intressant, vältänkt och välgjord! Gillar psykologiska rysare som inte innehåller för mycket blod och våld.
Rekommenderar starkt denna film till de som älskar att bli rädda!
Filmen får en klockren femma ut av mig!

heroin

Bra men inte bäst.
"Filmen" du dör av att se i The Ring är sjukligt skrämmande och skulle kunna göra den här filmen skitbra.
Det är skrämmande ljus, musik och känns helt enkelt obehagligt.
Den är filmad i mycket snygga miljöer och fotot är bra och miljöerna kombinerade med fotot ger en kuslig stämning faktiskt.
Själva grundkonceptet "kolla på en mystisk rulle nånstans ute i ödemarken och sen dö efter en vecka" är spännande.

Innan jag såg The Ring hade jag hört att den skulle vara årets läskigaste rysare men jag tycker faktiskt det var överdrivet.
Klart obehagliga scener med "filmen" de kollar på och telefonen sedan ringer, och när man tror att den är slut och allt löst sig fortsätter mardrömmen vilket trissar upp spänningen lite, men slutet blir så löjligt att man nästan börjar skratta.

Att det dessutom alltid ska vara små flickor som är de läskiga gärningsmännen numera (*drar parallell till den ännu mera värdelösa "the Grudge"*) är tråkigt och inte alls särskilt skrämmande, typiskt japanskt skräp som gärna får stanna på den delen av jordklotet.
Orka vara rädd för en liten unge? Jag hade stampat ihjäl henne på fem röda istället för att bli livrädd när hon hoppade ur tv:n.
Filmen blir alldeles för seg och det ska inte en bra skräckfilm bli.
"The Ring" är helt klart obehaglig, men inte tillräckligt obehaglig för att nå upp till högre än en trea. Den är välgjord och spännande, men för seg. Hade gärna fått vara 20-30 min kortare.

Det här är riktigt dåligt. Filmen är kanske bra gjord men jag tycker bara att ämnet är för sjukt och tvistat, speciallt när det är övernaturliga fenomen.

Nikita

Inte alls så läskig som jag hade trott; kändes mer som en deckare.

Jag gillade den skarpt. Många gånger jag hoppade till och fick rysningar genom hela kroppen. Skulle aldrig se den ensam hemma.

Shcookie

Fyfan, vad bra film! Den var inte så värst läskig, men jävligt bra, det var den, i alla fall. Den kändes sådär kusligt mysig. Har faktiskt inte mycket mer att säga om "The Ring"... se den bara, om du gillar psykologiska skräckisar!

En stark fyra får det bli.

Elemental

Rachel (Naomi Watts) hör talas om ett mystiskt videoband som man dör av, en vecka efter man kollat på det. Hon tror inte på förbannelsen utan letar upp bandet för att själv se vad det är för något. Precis efter att hon kollat på videon ringer telefonen, hon hör en röst som säger ”seven days”, och förstår då att förbannelsen är verklig. När pojkvännen Noah (Martin Henderson) och sonen Aidan David Dorfman) ser videon börjar en desperat kamp mot klockan. De måste lösa mysteriet innan det är försent, och de har bara sju dagar på sig.

Jag hade väldigt höga förväntningar på The Ring. Av flera recensioner jag läst är detta en av få amerikanska remakes som är bättre än det asiatiska originalet, i det här fallet japanska Ringu från 1998. The Ring är faktiskt nästan så bra som jag hade trott att den skulle vara. Men om du är ute efter en film att hoppa till av är du fel ute, The Ring är mer en skräckfilm som spelar på det psykologiska.

När jag precis sett filmen så var jag inte helt tillfredsställd, jag hade helt enkelt inte blivit så skrämd som jag trodde att jag skulle bli. Men nu inser jag att detta verkligen är en riktigt bra psykologisk rysare som man reflekterar över i efterhand. Mysteriet med videobandet och den lilla flickans koppling till det... Det är med spänning man sitter och väntar på att få veta mysteriumets orsak. The Ring är helt enkelt en välskriven och fängslande rysare.

Ringu: Kanzen-ban (1995)
Ring (1998)