Beck - Annonsmannen

Handling: Fjortonde Beck-filmen.

En kvinna blir brutalt överfallen under en cykeltur i skogen. Hon sliter sig loss och under flykten lyckas hon sätta på sin mobiltelefon och få kontakt med sin chockade man. Hon tappar telefonen och maktlös tvingas maken lyssna till det brutala överfallet och hustruns förtvivlade skrik. Ungefär samtidigt hittar man en kvinnas lik, i samband med utredningen av mordet dyker det upp ett telefonnummer. Ett nummer som stämmer överrens med en annons på en begagnad soffa.

År: 2001

Mårten Klingberg
Magnus Krepper
Livia Millhagen

tessan81

Det här är helt klart en av de bästa Beck-filmerna, mycket tack vare fin-fina biroller (Eva Fritjofson är briljant) och en historia som känns genomtänkt och inte helt osannolik. Alice Levander imponerar på Gunvald då hon vill vara lockbete för våldsmannen som kontaktar sina offer via annons. Filmen är spännande direkt från början och nerven finns levande hela filmen igenom och eskalerar på slutet. Sidospåret med Beck's sjuka barnbarn visar upp Martin från en annan sida än polisrollen.

Det är också i den här filmen som klassiska Gunvald-repliker fälls i förhörsrummet, så som "Du är både idiot och jävligt ful, jag förstår att du måste våldta för att få knulla" och "Det sa jag när jag satte på bandspelaren men ditt närminne sitter väl i förhuden". Oslagbart!

manne747

Ganska bra i grunden, något fantasilöst kanske, och den nya tjejen får Beckfilmerna lite väl ofta väl feministiska

Miami

även jag gillar replikerna med förhuden.
Persbranth är jättebra som Gunvald, och det är väl många som håller med mig?
En femma från mig...

heroin

Spännande och oförutsägbar Beckfilm, en av de bättre i Beckserien.
Bra skådespel och tempot hålls uppe hela tiden.
Jag håller med om att Eva Fritjofson som spelar Elin är väldigt duktig.
Filmen är oförutsägbar in i slutet och handlingen är kanske lite väl orealistisk, men den håller!

En äkta svensk deckare!

Charley

Detta är faktiskt en av Peter Habers bästa Beckfilmer. Mikael Persbrandt gör ovanligt bra ifrån sig, och Marie Göranzon avslöjar Obergs stora hemlighet. Daniel Lind Lagerlöf har aldrig gjort en dålig film. Måste säga att spänningen är faktiskt hela tiden på topp, ämnet är mycket skrämmande och läskigt men jag tycker om att man inte har överdrivit och packat hela filmen med värdelösa biljakter. Briljant!

Bra beckavsnitt en av de bättre och spännande

Riktigt spännande Beck-film!

madeleine_g

Läskig men även den ganska så tråkig och uttjatad som de andra beckfilmerna börja bli.

En av de bästa Beck-filmerna helt klart. Den har det som även "Beck - Öga för öga" hade i första omgången. Och precis som tessan81 skriver är Persbrandts kommentarer oslagbara.

e_mange

Som saggt en beckfilm, hellt okej, de är ju inte överbra, men ialla fall bra stories, bra idér, gillar humorn.