Star Trek - Nemesis

2,5

Handling: Intergalaktiska äventyr när kommendörkapten Jean-Luc Picard (Patrick Stewart) och hans besättning kämpar mot en ny kallblodig motståndare. Denne har dessutom en oväntad anknytning till Picard! Efter bröllopet mellan Riker (Jonathan Frakes) och Troi (Marina Sirtis) får Picard ännu en anledning att fira: innevånarna på planeten Romulan vill sluta fred och Picard får uppdraget att vara federationens talesman. Men när Enterprise närmar sig Romulan väntar en mycket slipad fiende på dem med en djävulsk plan och en hemlighet som ställer Picard inför en fruktansvärd utmaning.

År: 2002

Jude Ciccolella
Alan Dale
John Berg

Rune

Det börjar bli väldigt tjatigt med star trek.

Vet att många Star Trek fans klagar. Men det är en bra actionfilm i sig. Gillar den här filmen. :)

Indy_92

blev faktiskt överraskad!! Ovanligt bra Star trek!!

Royban

Star Trek: Nemesis regisserades av någon som erkänt inte är något fan av Star Trek. Eller åtminstone var han inte det när han åtog sig jobbet. Detta märks tyvärr allför väl i filmen, men även i manus som förvånansvärt skrivits av John Logan (Gladiator, Last Samurai) som påstår sig vara ett enormt fan.
Karaktären Data blir här "misshandlad" av storyn, och man låtsas som om hans känslochip aldrig funnits, samtidigt som Brent Spiner spelar honom mer som en robot med ticks, än den nästan mänskliga maskin han hade blivit på senare tid. En regression av karaktären helt enkelt, och det gör mig sorgsen.

Samtidigt har skeppet subtilt omdesignats med nya grundfärger på insidan för att passa regissörens smak snarare än tiotals år av trek-historia.

Vi får en biljakt (vaffan?) och en enormt utdragen rymdstrid som tar upp vad som känns som halva rullen.

Det hela blir ett stort misslyckande för mig, och en besvikelse med tanke på att det nog är den sista filmen med besättningen från "The Next Generation".

Synd är det dessutom att det finns mycket potential i filmen, med tema om vad som gör en människa till vem han är, och med vad jag tycker är en väldigt bra skurk i Tom Hardy's "Shinzon" samt hans vicekonung (som spelas av Ron Pearlman, vars ansikte är så aplikt att det ofta får dessa typer av roller).

Kunde ha blivit så bra, men ack en sådan besvikelse. Underhållande ibland, men det räcker helt enkelt inte hela vägen fram.

Star Trek (1979)
Star Trek II - Khans vrede (1982)
Star Trek III - Jakten efter Spock (1984)
Star Trek IV - Resan hem (1986)
Star Trek V - Den yttersta gränsen (1989)
Star Trek 6 (1991)
Star Trek Generations (1994)
Star Trek - First Contact (1996)
Star Trek - Insurrection (1998)
Star Trek (2009)
Star Trek Beyond (2016)