Den gröna milen

4,2

Handling: Paul Edgecomb var på 30-talet vaktchef vid en avdelning för dödsdömda på Cold Mountain. En dag anländer en man som är dömd för mord på två flickor. Paul tar särskilt intresse för denna fånge. Något mycket underligt händer en dag, något som liknar ett mirakel.

År: 1999

Harry Dean Stanton
Dabbs Greer

Copyright Warner Bros.

Replica

Det här är film i världsklass. Underbart skådespel, gripande, rolig, sorglig..den har allt och lite till. Får verkligen inte missas!

enlitenika

Jag vet att det egentligen är mest dogm, och att den, under ytan, inte är särskilt rörande och träffsäker. Men när man ser den, känns det så och för mig är det den där känslan för stunden som är viktigast. Den här filmen berör mig djupt, miserabla karaktärer som skapar en orgie i exploderande känslor höjer betyget och mina förväntningar. Ibland kan filmen spåra ut helt i allt för mycket hokus pokus och överdrivenheter. Men i det här fallet spelar det inte sådan stor roll.

frasmannen

En stark film som bland annat behandlar dödsstraffet. Jag brukar inte gilla övernaturliga inslag i filmer men här köper jag det rakt av. Tom Hanks spelar fångvårdare som är ansvarig för de fångar som har blivit dömda till döden. Hanks är bra som vanligt och även de andra skådespelarna passar i sina roller. Lång film men den känns aldrig seg utan håller hela vägen ut. Rekommenderas varmt!

C12

Överskattad och väldigt lång

Nikoel

Helt klart en av de bästa filmerna jag sett någonsin!

Sanna94

Vad ska man säga, en film som ger en rysningar, glädje, humor och sorg. Efter man har sett "The Green mile" förstår man vad jag pratar om. Sjukt bra!

Min absoluta favoritfilm någonsin! Första gången jag såg den blev jag fast och jag har sett den Oändligt många gången sen dess. Kan inte sätta tummen på vad det är som gör denna filmen bättre än alla andra. I säkert fyra år har den varit orubbad (med undantag för Schindler's List som kommit nära) från första platsen. Historien är unik och karaktärerna kommer dig nära in på. Boken är minst lika bra!! Det är bara så frustrerande att jag inte kan förklara hur mycket jag älskar Den Gröna Milen.

omg296

väldigt bra förtjänar verkligen en stark 4

Antonlikemovies

Mycket bra film med den alltid så bra Tom Hanks.
Den har i stort sett allting en riktigt bra film ska innehålla.
Men...
Den är för LÅNG! :/
Men handlingen väger upp det.
Första gången så kom de lite tårar, andra gången somna jag.
Men jag rekommenderar den, för den är mycket bra.

Visst var den rörande och vacker, men ändå så känns det som att det var första och sista gången jag såg den. "Nyckeln till frihet" är att föredra.