Truman Show, The

Handling: Truman Burbank har i trettio år varit stjärnan i en direktsänd tv-show. Men Truman själv är ovetande om att han medverkar.

År: 1998
Regissör: Peter Weir
Originaltitel: The Truman Show
Ingår i tema: IMDb Top250

Ron Taylor
Don Taylor
Ted Raymond
Judy Clayton

Idén till den här filmen tycker jag är klockren och den hade kunnat bli precis hur bra som helst. Men jag tycker den faller på en punkt. Den känns för ”barnslig”. Visst, att göra den som en komedi känns helt rätt, men jag tycker man kunde ha hållit upp nivån lite för att fortfarande göra den trovärdig. En del scener förstör verkligen filmen. Men i sin helhet är den helt klart sevärd och en av Jim Carreys bästa roller hittills.

En riktigt härlig film, Jim Carrey är som allra bäst i den här filmen. I andra filmer skrattar man bara lite grann åt Jim Carreys galna upptåg, men här är det riktigt kul hela tiden. Men det är ändå en lite halv-sorglig film, för jag tycker faktiskt synd om Jim Carreys karaktär och, därför blir jag riktigt glad oc tårögd på slutet.

Sofia92

Filmidén är genialalisk, utförandet lite sämre tyvärr.
Man hade kunnat göra filmen trovärdigare. När jag såg denna hade jag ingen aning om vad den skulle handla om så det tog ett tag in i filmen innan jag fattade. Men innan jag fattade reagerade jag på hur dåligt skådespelarna spelade men sen förstod jag att de kanske gjorde det för att det skulle se spelat eller fejkat ut precis som det är.

För övrigt tyckte jag oxå synd om Truman i filmen, förundas över hur himla bra han tar det när han får reda på sanningen. Vet inte om jag hade gjort det lika bra om jag hade varit han, hur kul hade det varit egentligen att få veta en sån sak?

3mm4

Oj, jag gillade verkligen den här filmen! Förvånande att Carrey är med i en så pass djup film, som faktiskt har ett budskap. Jag blev verkligen berörd av att se "The Truman Show". Man blev mer och mer fängslande ju mer man fick se av filmen, och fick se hur mycket av världen som Truman levde i egentligen bara var fejk.
En stark fyra, och måste ses!

IWantItThatWay

Jim Carreys starkaste skådespelarinsatser! En riktigt rolig, men också väldigt sorglig film.

Idén är väldigt.. läskig men fångar mitt intresse och hela Trumans livssituation kan man liksom inte undkomma. Carrey gör, självklart, en väldigt bra (något överdriven, som det ska vara) tolkning.

Evenstar_92

Jag såg den här filmen med inställningen "det är en komedi och jag kommer bara att skratta hela filmen".
Men för mig blev det mer en tragedi, jag tyckte att hela filmen var så otroligt sorglig. Hela tiden tyckte jag synd om Truman och tyckte bara att det var hemskt.
Klart orginell film, har aldrig sett något liknande.
Men jag tror att de skulle ha kunnat byggt ut den mer, den kändes så kort. Gett honom lite mer tid att lista ut vad det är som händer.
Hur som haver, bra skådespeleri och bra handling, se den.

lorden92

Helt ok film, underhållande och innehållsrik.
Jag har sett den många gånger : )

Cissilicious

En väldigt speciell och fin film. Riktigt underhållande!

Sämre än vad jag trodde, men helt okej. Det ända jag var missnöjd var, att jag inte alls skrattade så mycket. The Truman Show kändes mer som ett drama än en komedi. Hur som helst, sevärd.