Boondock Saints, The

4,0

Handling: Det är morgonmässa i en kyrka i Boston och prästen uttalar sin välsignelse över församlingen. Samtidigt går de irländska tvillingbröderna Connor och Murphy MacManus nerför altargången och kysser sin frälsares fötter. Senare samma eftermiddag festar de med polarna på den lokala puben. Men plötsligt händer något som bryter den goda stämningen. Något mycket våldsamt... Nästa morgon blir den excentriske FBI-agenten Paul Smecker tillkallad för att utforska ett groteskt mord på två ryska gangsters. Hans tillvägagångssätt är minst sagt annorlunda. Väl på brottsplatsen sätter Smecker på sig sina hörlurar och vrider upp den klassiska operan på högsta volym. Han kastar ett par hastiga blickar på bevismaterialen, delar ut några order och sätter igång utredningen.

År: 1999
Bill Craig
Dot Jones
Scott Griffith

Hahn

Nu snackar vi tempo. Höj volymen och håll i hatten! Den här filmen fångar en direkt från början till slut. Otroligt sätt att hantera effekter på och att få det hela att hålla så bra. Har nog aldrig sett nått liknande, ovanliga sekvenser, stegrande action, enorm timing på allt från musik till handling. Kan dock kännas något upprepande, men på något sätt flyter det på utan problem. Filmens budskap gav mig också, som många andra, ett riktigt starkt intryck.
Vilken rulle!

Har du inte sett den eller i värsta fall inte hört talas om den (vilken jag knappt hade gjort). Se den nu.

In Nomeni Patri Et Fili Spiritus Sancti ;)

Härlig action och en intressant berättarteknik som jag uppskattade. Ytligt sett är filmen väldigt snygg med bra stridskoreografi, men handlingen brister en del och innehåller logiska luckor som man inte kan bortse ifrån. Man får heller inte bortse från de svartvita och enkelspåriga karaktärerna som gör upp filmen samt alla förenklingar i allmänt... Jag ger filmen en svag fyra/stark trea. Helt klart bland det bättre som gjorts i actiongenren och bland det bästa som gjorts i Hollywood.

En riktigt bra och snygg action film. Fantastiskt skådespeleri.

alicia tellström

jättebra film en stark 4!

En riktigt bra och snygg action film. Fantastiskt skådespeleri.

Antonlikemovies

Helt okej Action/Thriller.
Trodde den skulle vara bättre, men icke.
Svag 3a.

glutamine

Än så länge finns det bara två filmer som delar på filmens guldmedalj hos mig. Denna får ena halvan och the pianist får andra halvan. Varför undrar ni? Jo, för denna film ger allt vad den lovar. Jag förväntade mig en tempofylld action med korstågande irländare som tömmer staden på ryska mafiosos som Peter Harrysson på en Aladdin ask. Skådespelet håller genom hela filmen och Dafoe gör sin roll bra.

Christiian2

En riktigt bra och cool story´och Willem Dafoe äger!

Linniz

Handling: +
Oförutsägbar: +
Regissör: Troy Duffy +
Skådespelare: Willem Dafoe +
Unik: +

Jag fattat inte direkt det fantastiska med denna film. Visst är actionscenerna välgjorda och bra, men helheten känns inte mera än OK. Svag trea.

Filmen är både i färg och svartvit

Boondock Saints II: All Saints Day, The (2009)