X-Men 2

Handling: Nu är alla hjältar tillbaka. Under ledning av professor Xavier måste denna gång Wolverine, Cyclops, Storm och de andra samarbeta med deras ärkefiende Magneto och hans hejdukar för att bekämpa en ännu värre fiende

År: 2003
Regissör: Bryan Singer
Originaltitel: X2
Alternativ titel:X2: X-Men United (Kanada)
Ursprungsland: USA, Kanada
Katie Stuart
Shawn Ashmore
Daniel Cudmore

mercifier

Detta är en värdig uppföljare som går längre och djupare än ettan. Vi får svar på Wolverines frågor om sitt förflutna samtidigt som detta på ett logiskt sätt vävs ihop med ett intressant triangeldrama där alla egentligen är varandras fiender.

Militären Stryker är väldigt mänsklig och handfast i sin ondska och sitt hat mot mutanterna (mycket bra prestation från skådespelaren). Magneto å andra sidan är mer aristokratisk, och påminner om en trollkarl. Kontrasten dem emellan, vilket innebär att Magneto och hans gäng lierar sig med och hjälper de goda mutanterna, ger filmen en extra dimension.

Lägg därtill en handfull romantiska komplikationer och du har en film du kommer att älska om du gillade den förra!

Det enda som egentligen stör mig är scenen där phoenix håller tillbaka vattenmassorna samtidigt som hon hjälper planet att lyfta. Det stinker "blue-screen" om scenen, och det känns som att den lades till för att bädda för en uppföljare. Jag var tvungen att anstränga min fantasi för att se att hon inte stod i en studio. Men det kan man leva med.

Underhållningsvärde: 3
(Se min presentation för förklaring.)

En imponerande uppföljare som bjuder på mer action och er karaktärsutveckling, jag menar: I första filmen stod allt helt still, det var bara handlingen som förde filmen framåt och jag tyckte filmens karaktärer och skådespelare var stendöda, kanske skämdes de lite i sina dräkter? Nu är de i alla fall tillbaks och de blir inte alls generade om man tittar på dem på ett konstigt sätt? Nåja. Som sagt bjuds det på mycket action, mycket, bra och häftig action, dock har man hamnat lite på villovägar då allt bara blir mer och mer osannolikt. Visst är detta inte på riktigt, men om man inte kan jämföra det som händer i X-Men med det som händer i dagens samhälle så skulle allting bli mycket tristare.
Musik: 2
Handling: 2
Skådespelare: 3
Effekter: 4
Filmlängd: 3
Det blir en Stark tvåa till X-Men två.

filmernas härskare

X-men-uppföljaren som faktiskt lyckas hålla sig på stadiga fötter, då förra delen blev rätt krånglig och stel.

I denna del blir det en enkel, rak och actionfylld tripp i den fördomsfulla frågan om mutanter verkligen bör få existera och om de verkligen är välkomna i den värld där vanliga människor regerar.

Detta utmärkta serietidningsäventyr låg mycket säker i Bryan Singers händer, eftersom han är en bra historieberättare, vilket gör det hela ännu bättre.

Ajice

Jag älskar x-men, är ett stort fan men tycker inte filmerna lever upp till mina förväntningar, det finns potential men den kommer aldrig till sin fulla rätt.

Det är definitivt en bra uppföjare, men inte lika bra som ettan, man tappar lite känslan.

Solid film precis som ettan.

Shcookie

Ännu bättre än första filmen, med en mer utvecklad och spännande handling och nya, ännu intressantare rollkaraktärer/Mutanter.
Mystique är ändå något av en speciell ögonsten för mig, men de andra karaktärerna är även de väldigt bra förstås.
Se den... och se den sedan igen!

starchild

Också 2:an var magisk med bland andra Brian Cox som spelar Striker en en mörk karaktär från Wolverines förflutet.

ärligt talat bättre än den första filmen, och det är inte ofta det händer!
Rekommenderas, precis som den första!

movie-king

bra aktionscener men ganska onödig handling därimellan
svag 3

X-Men (2000)
X-Men: The Last Stand (2006)
X-Men: Days of Future Past (2014)
X-Men: Apocalypse (2016)
Logan (2017)
X-Men: Dark Phoenix (2018)
New Mutants,The (2018)