Fucking Åmål

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Elin har hånglat med ungefär 70.000 killar, och tycker allting är tråkigt. Hon längtar efter att någonting ska hända. Jessica är tillsammans med Markus som tycker att han är tuffast i hela Åmål. Johan är Markus bästa kompis, han är dessutom förälskad i Elin, som tycker att Johan är töntig eftersom han kör moped trots att han går på gymnasiet. Och så Agnes som är ensammast i hela världen och som älskar en viss person så mycket att hjärtat nästan går sönder...

År: 1998

Lina Svantesson
Johanna Larsson
Elinor Johansson

Copyright Memfis Film

Det här är Lukas Moodyssons första långfilm som skiljer sig från de flesta andra svenska filmer. Jag får verkligen tillbaka känslan hur det kunde vara att vara tonåring. Första intrycket av replikerna i filmen är att de är stela och onaturliga, men i själva verket är det precis tvärtom. Det är faktiskt så tonåringar pratar och detta bidrar till en hög trovärdighet. Pinsamhetsfaktorn är vid några tillfällen extrem hög och just på grund av realismen så blir det nästan outhärdligt att se på. Samtidigt är det precis detta som Moodysson ska ha cred för. En bra och tänkvärd svensk film.

Då ändrar jag om medelbetyget lite, som är på tok för lågt. Jag har alltid gått in negativt inför Lukas Moodyssons filmer, men varje gång har han imponerat enormt på mig. "Fucking Åmål" är hans bästa film och enligt min mening kanske t o m den allra bästa svenska film som gjorts. Otroligt bra prestationer av tjejerna i huvudrollen. Det kanske är en enkel film, men på något sätt berör den och fångar mycket bra ungdomens värld.

lilla_elina

Broder Daniels musik och tjejernas skådespel är det jag gillar mest i Fucking Åmål. När man själv var fjorton och i oboydrickarperioden fick filmen inte vila i sitt fodral särskilt länge...

Entangler01

Jag har aldrig förstått varför alla tycker att den här filmen är så bra. Visst, den har sina poänger, men generellt är det en ganska dålig film. Skådespeleriet är stelt och tråkigt och det är tyvärr bara en i raden av ungdomsfilmer som vill ge bilden av att ungdomars enda riktiga nöje är att festa och supa skallen i bitar, allt annat är trist och tråkigt.

Jag undrar varför de som gör ungdomsfilmer alltid hemfaller åt att måla upp en så stereotyp bild av ungdomar.. det känns som om den bilden hör mer hemma på 70-talet än i nutid.

Nej, den får godkänt men absolut inte mer.

Bra film rakt igenom. Den känns både trovärdig och inte trovärdig på samma gång. Skådespelet varierar men funkar bra överlag. Längden var lagom också.

Väl godkänd på gränsen mellan 2:a och 3a

iwork4ebay

En trevlig film för hela familjen!!

Nikita

Jag tror att jag tyckte att denna var ganska bra när jag var yngre; nu tycker jag på något vis att den känns intetsägande och tråkig. Men jag godkänner den i alla fall.

Olaivia

Enligt mig själv är det en utav de bästa filmerna som har gjorts. Det är en liten bit ur ungdommars vardag och det gillar jag. Det ar än film som är udda på sitt sätt. Den visar att man får vara sig själv

Jag är allergisk mot Fucking Åmål, den är inte dålig (generellt) men jag vill aldrig se den igen och det är inte ett bra betyg!