2010: Året då vi fick kontakt

Handling: Det är år 2010, Året då vi får kontakt! Medan planeten Jorden balanserar på gränsen till kärnvapenkrig upptäcker plötsligt ryska och amerikanska vetenskapsmän ett övergivet rymdskepp, Discovery, och dess enda överlevande, den självmordsbenägne datorn HAL. Deras uppdrag: att "väcka" HAL och försöka förstå vad som egentligen hände ombord det där fartyget, och vad Dave Bowman´s sista radiomeddelande egentligen betydde när han sa: "My God, it´s full of stars!".

År: 1984
Mary Jo Deschanel
Elya Baskin
Saveli Kramarov
Oleg Rudnik

Är för 2001 vad Aliens är för Alien, en helt anna sorts film, men fyller definitivt sin funktion på ett annat plan (sätt)! T ex. anser jag att denna film är vital för att förstå hela sammanhanget med Arthur C. Clarkes båda böcker - den svarar på alla frågor som utelämnas i megahyllade "ettan". Men Kubrick ville absolut inte göra en del 2, och då tog Peter Hyams chansen, frågade Kubrick om det var OK och fick ja. 2001 är mer hyllad och det med rätta, men bitvis riktigt sega och onödigt utdragna scener. Dock är 2010 både viktig OCH riktigt, riktigt spännande! Synd att inte även denna finns på BD.

Definitivt inte lika fascinerande och medryckande som Kubriks 2001. 2010 väckte aldrig mitt engagemang och det hela blev ganska segt och likgiltigt.

ToxicAvenger

Möjligen en aning otillfredställande slut.

Xenomorph

En bra uppföljare som förklarar det man inte förstod i 2001.

torulf

För lång och för seg.

År 2001 - Ett rymdäventyr (1968)