Den enfaldige mördaren

3,8

Handling: Sven är harmynt och kallas "Idioten" eftersom folk har svårt att förstå vad han säger. När Svens mor dör, ackorderas han ut till den grymme fabrikör Höglund. Höglund använder Sven som oavlönad dräng och låter honom bo i ladugården.

År: 1982

Else-Marie Brandt
Gösta Ekman
Carl Billquist
Lena Nyman

Copyright Svensk Filmindustri (SF)

MelankoliskPingvin

Filmen är -ur filmperspektiv- ett mästerverk. Som publik gav den mig dock inget extra, mer än en vemodig känsla efteråt av obehag. Detta obehag berodde inte på att filmen var dålig, utan saker i handlingen.

Savannah

En svensk klassiker, som har Skarsgård att tacka för allt. Förstås dock ej av alla, vilket illustreras av en tidigare klasskamrats kommentar: "Dom kunde ha tagit bort änglarna". Eller inte!

Måste sätta en 4:a på denna. Även om den ibland är lite typiskt flummig à la Hasse Alfredsson är filmen aldrig trist. Men man förstår ju ganska tidigt hur den kommer sluta.

Nikita

I själva verket skildrar denna film bara ett av sex (tror jag) levnandsöden i romanen "En ond man" av Hans Alfredson.
Ganska bra är den väl.

Haha! Jag trodde jag sett denna. Tji fick jag. Den var ju bättre än förväntat, dvs efter vad jag sett trailern. Lyfter mer ju närmare slutet man kommer. Bitvis "svenskt" seg. Änglarna är viktiga! Att handlingen på 1930-talet i slutet ändras till att han går på modernare gator med butiker och bilar känns bara konfunderande.

En av de absolut bästa svenska filmer som gjorts alla kategorier och tider, top 10 bland mina svenska favoritfilmer. Synd man inte förstod vilket mästerverk man spelade in och saknade skärpan att ta bort de moderna skyltarna från slutscenerna, annars hade det blivit en 5:a.

Rymdis

Det var länge sedan jag såg filmen, men jag minns den som hur bra som helst. Vissa scener sitter fast mer än femton år senare...

TobiasF

En mycket bra svensk film, en av de bästa kan jag nog till och med säga.

Stark film som visar en del grymheter men även kärlek och det kommer fram på ett mycket bra vis, mycket tack vare Stellan.

En film som alla bör se, rekomenderas starkt!

rednaxela

En av de bättre svenska filmerna jag sett.Stellan skarsgård spelar en väldigt bra roll sven "idioten".Man blir lite förbannad när man ser den hur sven behandlas och hur arbetarna får slita bara för att få en gnutta mat om dagen.Slutet lite oväntat.Hasse alfredsson spelar en mycket dum roll men han gör det bra.Jag ger filmen en fyra se den snarast.